Tantárgy adatlapja
A
tárgy szemleszerűen tekinti át az egyetemes film történetét, történeteit. A
filmtörténeti gondolkodás néhány alapkérdésének, a filmtörténetírás
lehetséges bizonyítékainak és szempontjainak áttekintése után a kezdetektől
az ezredfordulóig vázoljuk fel mindenekelőtt az európai és az amerikai
filmgyártás és filmművészet főbb tendenciáit, jelentős korszakait és
alkotóit. A filmet komplex szemlélettel közelítjük meg, mint technikát és
mint kultúrát, mint szórakoztatóipari terméket és mint művészeti alkotást. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Megtekintendő filmek: Türelmetlenség (1916, r. D. W. Griffith) br/>
Bonnie és Clyde (1967, r. Arthur Penn) Irodalom: 1. Hogyan írják a filmtörténetet? (részlet) In.
Thompson, Kristin – Bordwell, David: A film története. Palatinus,
2007. pp. 21-27. 2. Cherchi Usai, Paolo: A kezdetek és a fennmaradás.
In. Nowell-Smith, George (ed.): Új Oxford film enciklopédia. Glória
Kiadó, 2004. pp. 6-12.; Pearson, Roberta: A korai mozi. In. Új Oxford film
enciklopédia. pp. 13-23.; Pearson, Roberta: Az átmeneti mozi. In. Új
Oxford film enciklopédia. pp. 23-42. 3. Franciaország az 1920-as években. In. A
film története. pp. 109-125. 4. Németország az 1920-as években. In. A film
története. pp. 126-143. 5. A szovjet film az 1920-as években. In. A
film története. pp. 144-166. 6. Dibbets, Karel: A hangosfilm. In. Új Oxford film
enciklopédia. pp. 215-223. 7. Rick Altman: A film és a műfajok. In. Új Oxford
film enciklopédia. pp. 284-293. 8. David Bordwell: Elbeszélés a játékfilmben. Magyar Filmintézet, 1996. - A klasszikus elbeszélésmód: a hollywoodi példa c. fejezet részlete, pp. 170-178. 9. Urbán Mária: Játékszabályok. A francia lírai
realizmus. Filmtett (2001. november) no. 16. pp. 22-26. 10. Vincze Teréz: Az olasz neorealizmus. Filmtett (2001.
december) no. 17., pp. 18-22. 11. Kovács András Bálint: A modern film irányzatai. Az
európai művészfilm 1950-1980 Új Palatinus, 2010. – 3. fejezet:
Szubjektivitás: A fabula elbizonytalanodása, pp. 262-278. 12. A háború utáni filmművészet a szovjet befolyási
övezetben. In. A film története. pp. 423-430. 13. Művészfilmek és a szerzőiség eszméje. In. A film
története. pp. 442-458. 14. Vincze Teréz: Az angol free cinema és az angol új
hullám. Filmtett (2002. február) no. 18. pp. 24-28. 15. Báron György: A francia új hullám. Filmtett (2002.
március) no. 19. pp. 29-34. 16. Anton Kaes: A nyugatnémet új hullám. In. Új
Oxford film enciklopédia. pp. 641-655. 17. Varga Balázs: A kelet-európai új hullámok. Filmtett
(2002. április) no. 20. pp. 20.24. 18. Hollywood hanyatlása és felemelkedése, 1960-1980.
In. A film története. pp. 539-562. 19. Bíró Yvette: A kép: ez a titokzatos tárgy. In. A rendetlenség rendje. Film/Kép/Esemény.
Válogatott tanulmányok. Filum, 1997. pp. 110-121. 20. A globális filmkultúra körvonalai. In. A film
története. pp. 743-761. |