Tantárgy adatlapja
Tantárgy
leírása: I. Cél és
ismeretanyag: Ismerjék
meg a hallgatók az előadás hatáselemeit, fejlődjék ki bennük az előadás
elemzéséhez szükséges komplex figyelem. Alkalmazott módszer: közös
színházlátogatás, a látott előadás szemináriumi formában, közösen végzett
munkával való feldolgozása. Az előadások kiválasztása eleve úgy történik,
hogy azok minél több irányú vizsgálódást tegyenek lehetővé, azaz a
látványvilág összetevőit éppen úgy lehessen tanulmányozni, mint a zenei
dramaturgiát, a színészi munka összetevőit éppen úgy, mint a rendezői képalkotást,
a dráma és előadás összefüggéseit éppen úgy, mint az aktualizálás módszereit.
Különös súlyt kap az előadások vizuális rétegének elemzése, hiszen az ez
irányú képzés az iskolarendszerben igen hiányos. A konkrét színházi előadások látogatásához kapcsolódva,
fokozatosan kerülnek elő az előadáselemzés módszereinek, fogalmainak,
eszköztárának, szempontjainak megismerése és alkalmazásai a foglalkozások
során. A hallgatók betekintést nyernek a kortárs színház világába, és értő
nézővé válva tanulják meg az előadások megközelítési módozatait. A szóbeli
beszélgetések mellett az írásos előadáselemzési feladat is elvárás a képzés
folyamatában. Képzési
követelmény: Sajátítsák
el azt a szókincset, melynek használata a hasonló iskolai beszélgetések
alkalmával nélkülözhetetlen. A szemináriumi munka minden esetben kiegészül
otthoni feladatokkal, amelyeket írásban kell elkészíteni. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint: -
Vörösmarty
Mihály, Gyulai Pál, Arany János színházi tárgyú írásai -
Ady Endre: Színház, Szépirodalmi Könyvkiadó, Bp., 1980. -
Ambrus
Zoltán: Színház, Szépirodalmi Könyvkiadó,
Bp., 1983. -
Hevesi
Sándor: Az előadás, a színjátszás, a
rendezés művészete, Gondolat Kiadó, Bp.,1965. -
Hevesi
Sándor: Az ismeretlen közönség,
NPI, Bp., 1976. -
Kosztolányi
Dezső: Színházi esték I-II. Szépirodalmi Könyvkiadó, Bp., 1978. -
Színház, Criticai Lapok, Ellenfény - színházi folyóiratok -
Nánay István: A színpadi
rendezésről. Magyar Drámapedagógiai Társaság, Bp. 1999. ISBN 963 03 8550
3 -
Fodor Géza: Magánszínház.
Magvető Kiadó, Bp. 2009. ISBN 978 963 14 2723 3 -
Kárpáti Aurél: Főpróba után. Magvető
Kiadó, Bp. 1956. Kiadványszám: 512/213 -
Koltai Tamás: Cselekvő színház.
Magvető Kiadó, Bp. 1980. ISBN 963 271 025 8 -
Molnár Gál Péter: Izgága színház.
Szépirodalmi Kiadó, Bp. 1974. ISBN 963 15 0164 7 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
A
hallgatók ismerjék meg az előadáselemzés szempontrendszerének, szaknyelvének,
módszertanának sajátosságait. b) képességei -
Legyenek képesek az értő nézői szerepkör alkalmazására az előadások
befogadása közben, és a tanultak gyakorlati
felhasználására szóbeli és írásbeli formában. c) attitűdje -
Nyitottság, befogadói és értelmezői attitűd. |