Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Etika és értékkomunikáció
Tárgy kódja: BMNKM04100M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Bognár Bulcsú
Tárgyleírás:

 A kurzus a kultúra és érték fogalmának tisztázására, társadalmi szerepének történeti áttekintésére alapoz, hogy a különböző diszciplínák kultúra- és értékkutatási elméleteibe történő betekintést követően a kommunikáció e két kevéssé tudatos aspektusára és azok feltárásának lehetőségeire fókuszáljon. Értékválasztásaink és kulturális beágyazottságunk megnyilvánulásait a kommunikáció különböző színterein elemezve igyekszik tudatossá tenni azok lehetséges mediálási formáit az egyéni és csoportos önreprezentációs formáktól a társadalmi szintűekig.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

  1. BERKO

    VICS Balázs-FÁBER Ágoston-TAKÁCS Erzsébet (szerk.): Boltanski és a kritika szociológiája. In Replika 2008.(62) szeptember pp 7-169. o. (ISSN 08658188)

  2. 2. GÁBOR Kálmán-Jancsák Csaba. (szerk.): Ifjúságszociológia. Szemelvények. Szeged. Belvedere, 2006. pp 45-67, 117-157, 226-238., 249-279., 366-384. o. (ISBN 963 9573 12 4)
  1. HABERMAS, Jürgen: A kommunikatív etika. A demokratikus vitákban kiérlelődő konszenzus és társadalmi integráció politikai-filozófiai elmélete. Budapest, Új Mandátum, 2001, 57-217. o. (ISBN 9639336173)
  2. VÁRINÉ Szilágyi Ibolya (szerk.): Értékek az életben és a retorikában.  Budapest. Akadémiai Kiadó, 2003. pp 7-155., 213-227., 240-268., 341-367. o. (ISBN 9630579928)
  3. VÁRINÉ Szilágyi Ibolya: Az ember, a világ, és az értékek világa. Budapest, Gondolat, 1987. 26-211. o. (ISBN 9632818652)

Azo

knak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

A kurzus a tudatosabb kommunikátorrá válást célozza, miközben toleránssá tesz a más kultúrák, szubkultúrák értékválasztására. További cél a kommunikációval kapcsolatos etikai problémák összefüggéseinek feltárása, valamint a kommunikáció konkrét folyamatát irányító morálfilozófiai gondolkodásban való jártasság kialakítása.

b)   képességei

A kommunikáció és médiakutatás területén képes a feldolgozott információk alapján reális értékítéletet hozni, és az ezekből levonható következtetésekre építve önálló javaslatokat megfogalmazni.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMNT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe