Tantárgy adatlapja
A tárgy feladata, hogy történeti és szisztematikus szempontokat egyaránt figyelembe véve ismertesse meg a résztvevőket a XIII. század végének és a XIX. század elejének német erkölcsi gondolkodásával, mindenekelőtt Kant, Fichte, Schelling és Hegel morálfilozófiájával. Az előadás megkísérli a tárgyalt alkotók egyéni törekvései mellett a többiekhez fűződő etikai kapcsolatát folytonos előre- és visszautalásokkal úgy bemutatni, hogy egy ellentmondásaiban is egységes morális filozófiatörténeti korszak rajza bontakozzék ki, amely erős szálakkal kötődik az európai etika egészéhez, és amely a jelenkori gondolkodást is nagymértékben befolyásolja. Ami a szisztematikus szempontot illet, kiemelt jelentőséghez jut a négy filozófus „etikája”. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Felkai Gábor: Fichte. Budapest, Kossuth, 1988. 180 o. Gyenge Zoltán: Schelling élete és filozófiája. Gödöllő, Attraktor, 2005.253 o. Hösle, Vittorio: Hegels System. Hamburg, Meiner, 1998. 709 o. Röd, Wolfgang: Az újkor dialektikus filozófiája I. Debrecen, Latin betűk, 1996. 269 o. Tengelyi László: Kant. Budapest, Kossuth, 1988. 173 o. Vetö, Miklos: De Kant a Schelling: les deux voies de l'idéalisme allemand, Tome I et II, (Krisis) Grenoble: Million, 1998-2000. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanulói személyiség fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén Képes a diákokban kiművelni az erkölcsi érzéket, a saját meggyőződés kifejezéséhez és a mások meggyőzéséhez és tiszteletéhez szükséges morális és intellektuális képességeket. Az erkölcsi fejlődés különböző szakaszaiban járó tanulóknak adekvát irányítást, támogatást tud adni a személyes értékrendjük és a konstruktív életvezetésük kialakításához.
Tanulói csoportok, közösségek alakításának segítése, fejlesztése terén Ismeri az egyén és a társadalom életének etikai szempontból hangsúlyos területeit, képes ezeket megjeleníteni a tanulók sajátos világában. Szaktudományi, szakmódszertani és szaktárgyi tudás terén Szakmai ismereteit folyamatosan bővíti, követi az etikával kapcsolatos publikációkat, tájékozott a legújabb etikai kutatások körében.
A pedagógiai folyamat tervezése terén Felkészült a kollektív munkában történő helyi tanterv készítésére, az önálló éves tematikus (tanmeneti) tervezésre, az óravázlatok készítésére. A tanulási folyamat támogatása, szervezése és irányítása terén Képes alkalmazni a kooperatív és interakt ív pedagógiai módszereket. Felismeri a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség tanulás-módszertani jellegzetességeit, javítani képes annak hibáit. Képes segíteni és irányítani a közös gondolkodást, a szabadon kibontakozó kulturált vitát, a termékeny morális kommunikációt. A pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén Ismeri és alkalmazza a tudásellenőrzés, a képességmérés legkorszerűbb eredményeit, eszközeit.
A szakmai együttműködés és a kommunikáció terén Ismeri a kapcsolódó műveltségi területek, rokon tantárgyak rendszerében előkerülő átfogó, integráló, morális kérdéseket. Képes a tantárgyak etikai kérdéseinek feldolgozására. Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésre Elkötelezett az erkölcstan és etika oktatása iránt. |