Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: EU oktatáspolitikája
Tárgy kódja: BT-PSZ-1600
Óraszám: N: 0/0/0, L: 3/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

A kurzus célja:

A hallgatók európai oktatáspolitikai ismereteinek megalapozása. Az Európai Uniónak a nemzeti közoktatási rendszerek fejlesztését célzó közvetlen és közvetett eszközeinek bemutatása. A magyar közoktatás rendszerének európai dimenzióban történő értelmezése.

Főbb tematikai csomópontok:

  1. Az Európai Unió alapelvei, működése, intézményei.
  2. Szociális jogok az Unióban, és az ESZA.
  3. Az EU főbb célkitűzései, főbb támogatási programjai
  4. Az Európai Uniónak a közoktatást érintő közösségi programjai. Az oktatást érintő közösségi programok tartalma.
  5.  Az európai uniós pályázatok rendszere a hazai közoktatás rendszerében

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Horváth Zoltán (2011): Kézikönyv az Európai Unióról / – 8. átdolgozott kiadás/. HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft., Budapest 470-477 p.

-        Halász Gábor (2012): Oktatás az Európai Unióban. Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó Kft., 470-477 o. ISBN:9789632870533

-        Forgács András – Loboda Zoltán (2003): Az Európai Unió és az oktatás. Budapest, PRESS PUBLICA Kiadó. ISBN:963-9001-82-1

-        Torgyik Judit (szerk.) (2009): Oktatási rendszerek Európában. Krónika Nova Kiadó. Budapest

Ajánlott irodalom:

-        Ormándi János (2006): Összehasonlító pedagógia. APC-Stúdió. Gyula 6-118 p.

-        Kiss Éva (2005): Az Európai Unió a XXI: század elején. Akadémiai Kiadó. Budapest

-        Bodó Balázs, Földessy Aranka, Lovász Gabriella (szerk.) (2004): Európai Uniós pályázatok kézikönyve. Európa Média Kht. Budapest

-        Setényi János (2009): Az élethossziglani tanulás az új paradigma

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a) tudása

-        ismeri az Európai Unió működésének alapelveit és főbb intézményeit

-        ismeri az Európai Unió Szociális Alapjának célkitűzéseit

-        ismeri a nemzeti közoktatási rendszerek fejlesztését célzó eszközöket, módszereket (közösségi programok, európai uniós pályázatok) ismerete

-        magyar köznevelést támogató főbb uniós pályázatokat

b) képességei

-        projekt szemléletű gondolkodás megismerésére, alkalmazására

c) attitűdje

-        nyitott az európai identitás megismerésére, elfogadására

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga BSLP-XPSZK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
pedagógus szakvizsga tanügyigazgatási szakértői területen BSLP-XPSZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe