Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Fejlesztő játékok
Tárgy kódja: BT-PSZ-4270
Óraszám: N: 0/0/0, L: 5/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Miklós Ágnes Kata
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgatók ismerjék a játék pedagógiáját és pszichológiáját érintő új ismereteket, jussanak közelebb a gyermek megismeréséhez és fejlesztésének lehetőségeihez. A játék értelmi és szocializációs folyamatainak sokoldalú illusztrálásával találjanak megoldásokat a sajátos nevelési igényekkel rendelkező gyermekek neveléséhez, fejlesztéséhez

Főbb tematikai csomópontok:

1.       Egyéni, páros, csoportos és interaktív fejlesztő játékok elmélete, gyakorlata

2.       A képzőművészeti fejlesztőjátékok a gyakorlatban

3.       Zeneművészeti fejlesztőjátékok a gyakorlatban

4.       Mozgásnevelési fejlesztőjátékok a gyakorlatban

5.       Beszédfejlesztő játékok a gyakorlatban

e="font-size:11.0pt;mso-fareast-language:EN-US">6.       Komplex művészeti játékok a gyakorlatban

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Besnyi Szabolcs - Nagy Gábor Mápó (2017) A Játék nem játék! - Minden az ismerkedési, be

melegítő, energetizáló, csoport- és párképző, valamint az egyéb játékokról! Optimus Tréning.

-        Besnyi Szabolcs - Urbán Mónika (2017) Játék az osztályban! - Az ásítozás nélküli tanórák titka! Katalizátor Kiadó.

-        Fejlesztő pedagógia című folyóirat tematikus számai

-        Lukács Józsefné (2019) A részképességek játékos fejlesztése az óvodában. Fejlesztő játékok részképesség területenként – az ŐSZI környezeti témákhoz illesztve. Flaccus Kiadó. Budapest.

-        Ortiz, Isabel (2018) 365 intelligenciafejlesztő játék gyerekeknek - Neveljünk egészséges gyereket! Napraforgó 2005 Kft.

s="MsoNormal" style="margin-top:0cm;margin-right:0cm;margin-bottom:0cm; margin-left:24.4pt;margin-bottom:.0001pt;text-indent:-18.0pt;line-height: normal;mso-list:l0 level1 lfo2">-        Porkolábné Balogh Katalin (2009) Komplex prevenciós óvodai program Kudarc nélkül az iskolában. Trefort Kiadó. Budapest.

-        Kaduson, Heidi – Schaefer Charles (2009) 101 játékterápiás technikas. Animula.

Ajánlott irodalom:

-        Martonné Tamás Márta (2002) Fejlesztő pedagógia. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest.

-        Perlai Dezsőné (1999) Az óvodáskor fejlesztő játékai. OKKER. Budapest.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-   Ismeri a fejlesztő játékok prevenciós, korrekciós hatásait.

-   Ismeri, a játékok alkalmazásának szempontjait, módszereit.

-   Ismeri azokat a kognitív folyamatokat, amelyek az értelmi fejlődésre és a mozgásfejlődésre is hatással vannak.

b) képességei

-        Képes alkalmazni a fejlesztésben különböző játékokat.

-        Képes a gondolkodási stratégia fejlesztésére mellett,

c) attitűdje

-        Elkötelezett a fejlesztő típusú játékok személyre szabott alkalmazásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe