Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Fejlődéspszichológia
Tárgy kódja: BONTS00500
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Váry Annamária
Tárgyleírás:

A kurzus során a hallgatók a fejlődéspszichológia szak- és alkalmazott területének kurrens trendjeivel ismerkednek meg a gyakorlat szintjén. A hallgató feladata, hogy projektmunka keretében dolgozzon fel egy-egy kiválasztott témát az alábbiak közül.
A tantárgyblokk első fele kiemelt figyelmet szentel a fejlődés interaktív történéseinek, s ebből a nézőpontból elemezi a fejlődési folyamatban szerepet játszó tényezőket. A kurzus másik kiemelt témaköre a „környezetbe ágyazott fejlődés” („development in context”) koncepció talaján foglalkozik a szűkebb és szélesebb környezet (társak, intézmények, média, és kulturális-ideológiai keretek) fejlődésre gyakorolt hatásával.
A kurzus során feldolgozott témakörök:
Katalizátorok a fejlődéslélektani kutatások történetében. A fejlődés kezdetei, a csecsemőkor. Kognitív fejlődés: strukturalista megközelítés és információfeldolgozási modell. A szülői viselkedés aspektusai és hatásai. Fejlődés kontextusban: kulturális perspektívák, a kulturális változás hatásai. A tudás megszerzése és átadása. A serdülőkori fejlődés. A teljes életen át tartó fejlődés: a felnőttkor és az időskor. Fejlődéslélektani kutatások és klinikum. Fejlődéslélektani kutatások és társadalompolitika.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
Dixon, R. A.; Lerner, R.M. A history of systems in developmental psychology. In: M.H. Bornstein; M.E. Lamb (Eds.): Developmental Psychology. LEA, New Jersey. 3-58. 1992.
Rutter, M. and Rutter, M. Change and Continuity: Some developmental processes. In: Developing minds: Challenge and continuity across the lifespan. Chapter 3. BasicBooks, New York, 1993. ISBN 9780465010370
Thompson, R. A., Early sociopersonality development. In: W. Damon (Ed.). Handbook of child psychology (5th ed.), (3) Social, emotional, and personality development. Wiley, New York. 2000. ISBN 9780471349815
Greenfield, P. M., Fuligni H. K., Andrews, and Ashley Maynard, Cultural pathways through universal development. Annual Review of Psychology (54), 461–90. 2003.
Nguyen Luu, L. A., Fülöp, M. Kultúra és pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. 2003.
ISBN 9633894808
Király Ildikó, A fejlődéspszichológia Magyarországon az elmúlt 30 évben. In: Magyar Pszichológiai Szemle, (76)1, 229–235. 2021. https://doi.org/10.1556/0016.2021.00026
Ajánlott irodalom:
Flavel, J.H. , Cognitive development: past, present,

and future. In: Developmental Psychology (28), 998-1005. 1992.
Tomasello, M., Carpenter, M., Call, J., Behne, T., Moll, H. A szándékok megértése, közös szándékok. A kulturális gondolkodás gyökerei. In: Csibra, G. & Gergely Gy. (Szerk.) Ember és kultúra: A kulturális tudás eredete és átadásának mechanizmusai. Budapest: Akadémia Kiadó, 61-107. 2007.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Átfogóan ismeri a neveléstudomány és a hozzá kapcsolódó társ- és határtudományok legfontosabb hazai és nemzetközi elméleteit, összefüggéseit és probléma megoldási módszereit.
Ismeri a fejlődéspszichológia elméleteit, kutatási módszereit, a fejlődési elméletek praktikus vonzatait. Ismeri a nevelés-oktatás elméleti modelljeinek hátterét, a különböző elméleti paradigmák evolúcióját, rendszerbe tudja foglalni a multi- és interkulturális pedagógia nemzetközi megközelítéseit. Tisztában van a neveléstudomány és határtudományai legújabb kutatási eredményeivel, a releváns pedagógiai innovációkkal, ezeket kritikusan elemzi, értelmezi.
Ismeri az online környezet kockázatait, különös tekintettel a mentális és fizikai egészséget, az adatbiztonságot, értékeket fenyegető veszélyekre, az online zaklatásra és más agresszióformákra, továbbá az internethasználatot kísérő függőségekre, viselkedésformák alakulására.
b) képességei
Képes a fejlődéspszichológiai problémák áttekintésére és konceptualizálására különféle elméleti keretekben, a fejlődéspszichológia tudományos eredményeinek alkalmazott értelmezésére.
Alkalmazza az interdiszciplináris modelleket, képes egy adott probléma több szempontú elemzésére, ami a reális helyzetértelmezést és a konkrét szituációkban történő hatékony alternatív megoldásokat is lehetővé teszi.
Képes kisebb önálló és csoportos kutatási projekteket tervezésére és kivitelezésére, biztonsággal és önállóan tudja használni a kvantitatív és kvalitatív kutatási módszereket, biztonsággal alkalmaz matematikai statisztikai eljárásokat.
Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő, valamint a tantárgyában egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan fejleszteni és a többi tanulóval együtt differenciáltan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani.
A pedagógiai folyamatokat és a tanulók személyiségfejlődését folyamatosan értékeli, elemzi.
c) attitűdje
Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi.
Törekszik a széleskörű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetekre nyitott és megfontolt, képes azok professzionális megítélésére.
Elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés terén, törekszik a szakmáját, szakterületét érintő kérdések folyamatos követésére, ezért különösen nyitott az új szakmai eredmények megismerésére, munkájában való hasznosítására és azok értékelésére.
Nyitott a személyiségfe

jlesztés változatos módszereinek folyamatos elsajátítására.
Felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez, képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
Érzékeny a tanulók egyéni problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlődés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal munkatársai, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért, a neveléstudomány elismertsége növeléséért, fejlődéséért, fejlesztéséért.
Kezdeményező szerepet vállal a jelenségek megértetésében, a felelős gondolkodásra ösztönzésben, saját tevékenységeiben, döntéseiben a tudományos-szakmai szempontokat juttatja érvényre.
Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filmművészeti tanár részképzés BVNP-XFMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HONH-HN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
színházművészeti tanár részképzés BVNP-XSZMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe