Tantárgy adatlapja
Ez a gyakorlati jellegű tantárgy három részből áll. Megismerteti a hallgatókat napjaink szerteágazó filmtudományi kutatási területeivel, tisztázza azokat az alapvető paradigmákat, amelyek az inter-, multi- és transzdiszciplinaritás megerősödéséhez vezettek a szellem- és társadalomtudományokban. Vázlatosan ismerteti a módszercentrikus elméleteket és kialakulásainak történetét. A bevezető elméleti rész után erőteljesen fejleszti a hallgatók kutatói kompetenciáit. Először megismerkednek azzal az intézményrendszerrel, amely a filmtudományi kutatásokhoz bocsát rendelkezésre forrásokat (archívumok, könyvtárak, szakfolyóiratok, akadémiai kutatócsoportok, networkök). Ezután szakszövegolvasással, internetes források kritikai elemzésével, kutatások módszertani kritikájával, tervezésével projektmunkában végeznek feladatokat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Casetti, Francesco: Filmelméletek 1945-1990. Osiris, Budapest 1998. ISBN 963-379-394-7
Dyer, Richard: Introduction to Film Studies, In: Hill, John- Gibson, Pamela Church- Dyer, Richard – Kaplan, E. Ann- Willemen, Paul: An Oxford Guide to Film Studies, Oxford University Press, 1998.
ISBN 9780198711247
Stokes, Jane: A média- és kultúrakutatás gyakorlata. Budapest – Pécs: Gondolat – PTE BTK, 2008. ISBN 9789636931223
Szilágyi Erzsébet: A magyar filmszociológia, filmművészetszociológia története 1900-1995, Kultúra és Közösség, III-Iv. évf. 2012/1-2. 43-63. pp. ISSN 0133-2597
Vasák Benedek Balázs: A filmtörténet hasznáról és káráról. Metropolis 1997. tavasz pp. 5-7. ISSN 1416-8154
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filmtörténetben és a filmelméletekben.
Ismeri a filmelemzés módszereit, elméleti alapjait és jelentőségét.
Átlátja a filmi kompozíciót, a filmi elbeszélést.
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
A főbb filmelméleti diskurzusok és fordulatok azonosítása és értelmezése.
b) képességei
Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
Rendszerező és összefüggéskereső képesség.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
d) autonómiája és felelőssége
Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.
Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.
Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.
Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.