Tantárgy adatlapja
Ez a gyakorlati jellegű tantárgy három részből áll. Megismerteti a hallgatókat napjaink szerteágazó filmtudományi kutatási területeivel, tisztázza azokat az alapvető paradigmákat, amelyek az inter-, multi- és transzdiszciplinaritás megerősödéséhez vezettek a szellem- és társadalomtudományokban. Vázlatosan ismerteti a módszercentrikus elméleteket és kialakulásainak történetét. A bevezető elméleti rész után erőteljesen fejleszti a hallgatók kutatói kompetenciáit. Először megismerkednek azzal az intézményrendszerrel, amely a filmtudományi kutatásokhoz bocsát rendelkezésre forrásokat (archívumok, könyvtárak, szakfolyóiratok, akadémiai kutatócsoportok, networkök). Ezután szakszövegolvasással, internetes források kritikai elemzésével, kutatások módszertani kritikájával, tervezésével projektmunkában végeznek feladatokat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Casetti, Francesco: Filmelméletek 1945-1990. Osiris, Budapest 1998. ISBN 963-379-394-7
Dyer, Richard: Introduction to Film Studies, In: Hill, John- Gibson, Pamela Church- Dyer, Richard – Kaplan, E. Ann- Willemen, Paul: An Oxford Guide to Film Studies, Oxford University Press, 1998.
ISBN 9780198711247
Stokes, Jane: A média- és kultúrakutatás gyakorlata. Budapest – Pécs: Gondolat – PTE BTK, 2008. ISBN 9789636931223
Szilágyi Erzsébet: A magyar filmszociológia, filmművészetszociológia története 1900-1995, Kultúra és Közösség, III-Iv. évf. 2012/1-2. 43-63. pp. ISSN 0133-2597
Vasák Benedek Balázs: A filmtörténet hasznáról és káráról. Metropolis 1997. tavasz pp. 5-7. ISSN 1416-8154
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
p>
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.