Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Foglalkozásvezetői gyakorlatok
Tárgy kódja: BT-PSZ-7803
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása:

Cél és ismeretanyag: A megismert játékokat és gyakorlatokat a hallgatók most saját maguk által vezetve ismétlik át. A játékvezetés ugyanúgy megkívánja a térrel, az idővel és a személyes hatóerővel való gazdálkodni tudást, mint a tanítói-tanári munka. A játékvezetési gyakorlatok során az adott játékfajták alkalmazásának nevelői vonatkozásait tudatosítjuk. Kikkel, mikor, hol, mit és miként érdemes játszani. A játékvezetés, mint a csoportra vonatkozó nevelői diagnózis elkészítésének segédeszköze különböző korosztályú csoportok esetében.

Képzési követelmény:

A játékok és drámajátékok elméletével ismerkednek tovább a hallgatók, de most nem a megélésre és a részvételre koncentrálnak, hanem az irányítást tanulmányozzák. A tárgyat tanító tanár a félév gyakorlati tárgyainak foglalkozásain megszerzett élmények rendszerezésével és tudatosításával foglalkozik, a különböző munkaformák, a játékok és gyakorlatok előkészítésének és vezetésének tudnivalóit ismerteti. 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint:

-        Aczél Petra: Új retorika, Kalligram K. Pozsony, 2009.

-        Dráma, oktatás, nevelés, (szerk.: Szauder Erik), Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1994.

-        Drámapedagógiai olvasókönyv, (szerk.: Kaposi László), Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995.

-        Előd Nóra: Drámajátékok, Multikultúra program, Másképp Alapítvány, Bp., 1997.

-        Gabnai Katalin: Drámajátékok, Helikon, Bp.,1999.

-        Játék, színjáték, személyiség (szerk.: Gabnai Katalin), Népművelési és Propaganda Iroda, Bp., 1982.

-        Mérei Ferenc, Binét Ágnes: Gyermeklélektan, Medicina, Bp., 1975.

-

le="font:7.0pt "Times New Roman"">        Mezei Éva: Játsszunk színházat! Móra, Bp., 1979.

-        Pukánszky Béla – Németh András: Neveléstörténet, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1997.

-        Reformpedagógiai olvasókönyv (szerk.: Trencsényi László), MDPT, Bp., 1993.

-        Szabolcs Éva: Gyermekkortörténet: Új elméleti megfontolások (in: Két évszázad gyermekei, szerk.: Pukánszky Béla), Eötvös József K., Bp., 2003.

-        Színház és dráma a tanításban - T.I.E. (szerk.: Kaposi László), Színházi füzetek VIII. Marczibányi Téri

>Művelődési Központ, Bp., 1995.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        A hallgatók ismerjék a drámajátékok vezetéséhez szükséges elméleti és gyakorlati tudnivalókat, és ezek felhasználási módjait a játékvezetésben.

b) képességei          

-        Legyenek empatikusak, bírjanak pontos reakciókkal, gyors és adekvát kommunikációs képességekkel verbális és nonverbális szinten.

c) attitűdje

-        Egyre inkább váljon sajátjukká a drámatanári attitűd értő-alkalmazó birtoklása.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe