Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Fogyatékosság a társadalomban 1.
Tárgy kódja: BT-ASZT-0020
Óraszám: N: 0/0/0, L: 15/0/0
Kreditérték: 6
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: dr Petri Gábor
Tárgyleírás:

 

A tantárgy (I. és II. félév) a fogyatékosság társadalmi aspektusaival és ezek fogalmi változásaival. foglalkozik. Ebben a félévben ismertetjük a fogyatékossági modellek történelmi változásait (morális modell, orvosi modell, társadalmi modell, relációs modell, emberi jogi modell), illetve ezek hatását a fogyatékos személyek életére. Megismerkedünk a modellek szempontjából alapvető tágabb társadalomtudományi, és specifikusan fogyatékosügyi szakirodalmakkal, ezeket csoportmunkában feldolgozzuk. A kortárs társadalomtudománynak az autizmusban releváns legújabb irányait - pl. kritikai fogyatékosságtudomány, neurodivergens kutatók felvetései - is áttekintjük.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Kálmán, Zs. & Könczei, Gy. (2002). A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris kiadó, Budapest. (szemelvények)

Hernádi I. és Könczei Gy. (2015). A felelet kérdései között. Fogyatékosságtudomány Magyarországon. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. (szemelvények)

Milton, D. (2020) A kettős empátia problémája. FSZK, Budapest.

Goodley, D. (2019). A neoliberális-épségista oktatás megkérdőjelezése a kritikai pedagógia segítségével. Fogyatékosság és társadalom, 2019/1. p. 5-28.

Petri, G. (2019). Az emberi jogok és a fogyatékos emberek társadalmi mozgalma. Fogyatékosság és társadalom, 2019/1. p. 29-56.

Ajánlott irodalom:

Sárközi, S. (2022). Freak-nek nevezzelek? A társadalom szerepe az emberi test normalitásának megítélésében. Fogyatékosság és társadalom, 2022(1) 81-87.

Svastics, C. & Csillag, S. (2021) Az épségizmus mint magyarázóelv a fogyatékossággal élő emberek helyzetének megértésében. In. Perlusz, A., Cserti-Szauer, Cs., Sándor, A. (szerk.) Fogyatékos emberek a 21. századi magyar társadalomban. Tanulmányok Bánfalvy Csaba tiszteletére. ELTE-Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. 176-182.

Bányai B., Légmán A. (2009). Pszichiátriai betegek szociális intézeti környezetben. Esély, 2009/2.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudás

Elsajátította a fogyatékosság elméleti modelljeinek perspektívájából való gondolkodást, az autista személyekről, mint társadalmi szereplőkről való ítéletmentes és kritikai gondolkodást, a társadalmi felelősség szerepének felismerését a fogyatékkal élő emberek életminőségének vonatkozásában.

b) képesség

Képes az egyéni problémák tágabb, társadalmi szintű elemzésére.

c) attitűd

Az autizmusról való sztereotípiáktól mentes gondolkodás, szociális érzékenység, empátia jellemzi a kiszolgáltatott helyzetben élő társadalmi szereplők irányában.

d) autonómia és felelősség

Saját egyéni szerepét felismeri a társadalmi folyamatok alakításának szempontjából.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

autizmus szaktanácsadó BSLT-XASZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe