Tantárgy adatlapja
A tantárgy (I. és II. félév) a fogyatékosság társadalmi aspektusaival és ezek fogalmi változásaival. foglalkozik. Ebben a félévben ismertetjük a fogyatékossági modellek történelmi változásait (morális modell, orvosi modell, társadalmi modell, relációs modell, emberi jogi modell), illetve ezek hatását a fogyatékos személyek életére. Megismerkedünk a modellek szempontjából alapvető tágabb társadalomtudományi, és specifikusan fogyatékosügyi szakirodalmakkal, ezeket csoportmunkában feldolgozzuk. A kortárs társadalomtudománynak az autizmusban releváns legújabb irányait - pl. kritikai fogyatékosságtudomány, neurodivergens kutatók felvetései - is áttekintjük.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kálmán, Zs. & Könczei, Gy. (2002). A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris kiadó, Budapest. (szemelvények)
Hernádi I. és Könczei Gy. (2015). A felelet kérdései között. Fogyatékosságtudomány Magyarországon. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. (szemelvények)
Milton, D. (2020) A kettős empátia problémája. FSZK, Budapest.
Goodley, D. (2019). A neoliberális-épségista oktatás megkérdőjelezése a kritikai pedagógia segítségével. Fogyatékosság és társadalom, 2019/1. p. 5-28.
Petri, G. (2019). Az emberi jogok és a fogyatékos emberek társadalmi mozgalma. Fogyatékosság és társadalom, 2019/1. p. 29-56.
Ajánlott irodalom:
Sárközi, S. (2022). Freak-nek nevezzelek? A társadalom szerepe az emberi test normalitásának megítélésében. Fogyatékosság és társadalom, 2022(1) 81-87.
Svastics, C. & Csillag, S. (2021) Az épségizmus mint magyarázóelv a fogyatékossággal élő emberek helyzetének megértésében. In. Perlusz, A., Cserti-Szauer, Cs., Sándor, A. (szerk.) Fogyatékos emberek a 21. századi magyar társadalomban. Tanulmányok Bánfalvy Csaba tiszteletére. ELTE-Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. 176-182.
Bányai B., Légmán A. (2009). Pszichiátriai betegek szociális intézeti környezetben. Esély, 2009/2.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Elsajátította a fogyatékosság elméleti modelljeinek perspektívájából való gondolkodást, az autista személyekről, mint társadalmi szereplőkről való ítéletmentes és kritikai gondolkodást, a társadalmi felelősség szerepének felismerését a fogyatékkal élő emberek életminőségének vonatkozásában.
b) képesség
Képes az egyéni problémák tágabb, társadalmi szintű elemzésére.
c) attitűd
Az autizmusról való sztereotípiáktól mentes gondolkodás, szociális érzékenység, empátia jellemzi a kiszolgáltatott helyzetben élő társadalmi szereplők irányában.
d) autonómia és felelősség
Saját egyéni szerepét felismeri a társadalmi folyamatok alakításának szempontjából.