Tantárgy adatlapja
A francia szaktárgyi szigorlat a hallgatók tudását átfogó módon értékeli. Az írásbeli vizsga részei: francia nyelvtan és fonetika, francia irodalom és kultúra. A szóbeli vizsgán, figyelembe véve a tantervi arányokat, a vizsgázók egy francianyelvtanítás-módszertani tételből, és egy másik, vagy a francia nyelvtan és nyelvészet, vagy a francia irodalom és kultúra, vagy a francia történelem és országismeret területéhez kapcsolódó tételből vizsgáznak. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
BERTOCCHINI, Paola, COSTANZO, Edvige, Manuel de formation pratique pour le professseur de FLE, Paris : CLE, 2008, ISBN 978-2-09-035379-2 COURTILLON, Janine, Élaborer un cours de FLE, Paris: Hachette, 2003, ISBN 9-78-201155214-3 DARCOS, Xavier, Histoire de la littérature française, Paris: Hachette, 2013, ISBN 978-2011609328 GARDES-TAMINE, Joëlle, PELIZZA, Marie-Antoinette, La construction du texte. De la grammaire au style, Paris, Armand Colin, 1998, ISBN 2-200-00884-3 RIEGEL, Martin, PELLAT, Jean-Christophe & RIOUL, René: Grammaire méthodique du français, Paris: PUF, 2004. ISBN 978-2130732853 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - magas szintű célnyelvi kommunikációs kompetenciával rendelkezik, beleértve a legalább C1-es szintű nyelvi kompetenciát, a nyelvváltozatok alkalmazásában való jártasságot, a célnyelvi kultúráról szerzett átfogó ismereteken alapuló szociokulturális kompetenciát és az interkulturális tudatosságot; - ismeri a beszélt és írott mai francia nyelv rendszerét és használatát, területi és társadalmi változatait, regisztereit és stilisztikáját; - tájékozott a francia nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében - ismeri a francia nyelvű kultúra jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét; - tisztában van a francia nyelv és kultúra jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel b) képességei - ismeri a nyelvtanítás módszertanát, annak történeti és elméleti alapjait, a különböző nyelvpedagógiai szemléleteket és eljárásokat, és képes a nyelvtanítási módszereket, osztálytermi eljárásokat, tananyagokat, szöveg- és feladattípusokat, autentikus anyagokat önállóan és tudatosan, a diákok életkori sajátosságainak és szükségleteinek megfelelően, az adott kontextusban legmegfelelőbb módon, hatékonyan alkalmazni a nyelvi alapkészségek és a célnyelvi kultúrákra vonatkozó ismeretek tanítása során; - értelmezi az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségeket és azok történeti beágyazottságát, képes az adott újlatin nyelvet elhelyezni a világ nyelvei közt, valamint azonosítani az adott újlatin nyelv főbb regionális változatait; - a szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatokat is elvégez vagy irányít |