Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Gyermekkori pszichopatológia
Tárgy kódja: BT-PSZ-5220
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Pataki Ágnes Gizella
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgatók ismereteket szerezzenek a fontosabb pszichiátriai kórképekről, amik gyermek- és ifjúkorban előfordulhatnak. A pedagógus észlelni tudja a jeleket, amelyek pszichiátriai zavarokra utalhatnak, képes a gyermekeket továbbirányítani a megfelelő szakemberhez. Ismeri a saját kompetenciahatárait.

Főbb tematikai csomópontok:

1.    Pszichiátriai alapismeretek pedagógusok számára: pszichiátriai betegségek főbb tünetei.

2.    Ön- és közveszélyesség gyermek- és serdülőkorban.

3.    Szorongásos, hangulat-, pszichotikus zavarok. Személyiségzavarok.

4.    Evés-, alvászavarok.

5.    Kapcsolódás a korábban megszerzett ismeretekhez az SNI és BTM gyermekek tünetei és kezelése.

6.    Pszichiátriai kezelések és az iskolai teljesítmény és viselkedés kapcsolatai.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Tringer László: A pszichiátria tankönyve, Semmelweis, Budapest, 2005; szemelvények;

-        Abraham M. Nussbaum, MD: A DSM-5 diagnosztikai vizsgálat zsebkönyve, Oriold és Társai, Budapest 2013

Ajánlott irodalom:

-        Ratkóczi Éva: Életesemények lelki zavarai, 2. Kötet, Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézet – Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány, Budapest, 2010;

-        Török Szabolcs(szerk.): Életesemények lelki zavarai, 3. Kötet, Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézet – Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány, Budapest, 2007

Barnhill, John W. (szerk.): DSM-5 klinikai esettanulmányok, Oriold és Társai Kiadó, Budapest, 2014;

e="width:440.6pt;border-top:none;border-left:solid windowtext 1.0pt; border-bottom:dotted windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; mso-border-top-alt:solid windowtext .5pt;mso-border-alt:solid windowtext .5pt; mso-border-bottom-alt:dotted windowtext .5pt;padding:2.85pt 5.4pt 2.85pt 5.4pt" width="587">

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        A hallgató ismeri a fontosabb pszichiátriai kórképeket, amik gyermek- és ifjú korban előfordulhatnak.

b) képességei

-        A hallgató képes felismerni a súlyosabb pszichiátriai kórképekre utaló gyermek- és serdülőkori viselkedéseket és képes őket a megfelelő szakemberhez irányítani. Felismeri saját kompetenciáját a pszichiátriai zavarokkal küzdő gyermekek ellátásában.

c) attitűdje

-        A hallgató törekszik holisztikus megközelítésre a gyermek érdekében, együttműködik a gyermeket segítő szakemberekkel (pszichológus, pszichiáter).

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyermek- és ifjúságvédelem szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZGYI szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe