Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók ismereteket
szerezzenek a fontosabb pszichiátriai kórképekről, amik gyermek- és
ifjúkorban előfordulhatnak. A pedagógus észlelni tudja a jeleket, amelyek
pszichiátriai zavarokra utalhatnak, képes a gyermekeket továbbirányítani a
megfelelő szakemberhez. Ismeri a saját kompetenciahatárait. Főbb tematikai csomópontok: 1.
Pszichiátriai alapismeretek
pedagógusok számára: pszichiátriai betegségek főbb tünetei. 2.
Ön- és közveszélyesség gyermek-
és serdülőkorban. 3.
Szorongásos, hangulat-,
pszichotikus zavarok. Személyiségzavarok. 4.
Evés-, alvászavarok. 5.
Kapcsolódás a korábban
megszerzett ismeretekhez az SNI és BTM gyermekek tünetei és kezelése. 6.
Pszichiátriai kezelések és az
iskolai teljesítmény és viselkedés kapcsolatai. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Tringer László: A pszichiátria
tankönyve, Semmelweis, Budapest, 2005; szemelvények; -
Abraham M. Nussbaum, MD: A DSM-5
diagnosztikai vizsgálat zsebkönyve, Oriold és Társai, Budapest 2013 Ajánlott irodalom: -
Ratkóczi Éva: Életesemények
lelki zavarai, 2. Kötet, Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézet – Párbeszéd
(Dialógus) Alapítvány, Budapest, 2010; -
Török Szabolcs(szerk.):
Életesemények lelki zavarai, 3. Kötet, Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné
Intézet – Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány, Budapest, 2007 Barnhill, John W. (szerk.): DSM-5 klinikai
esettanulmányok, Oriold és Társai Kiadó, Budapest, 2014; |
e="width:440.6pt;border-top:none;border-left:solid windowtext 1.0pt; border-bottom:dotted windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; mso-border-top-alt:solid windowtext .5pt;mso-border-alt:solid windowtext .5pt; mso-border-bottom-alt:dotted windowtext .5pt;padding:2.85pt 5.4pt 2.85pt 5.4pt" width="587"> Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
A hallgató ismeri a fontosabb
pszichiátriai kórképeket, amik gyermek- és ifjú korban előfordulhatnak. b) képességei -
A hallgató képes felismerni a
súlyosabb pszichiátriai kórképekre utaló gyermek- és serdülőkori
viselkedéseket és képes őket a megfelelő szakemberhez irányítani. Felismeri
saját kompetenciáját a pszichiátriai zavarokkal küzdő gyermekek ellátásában. c) attitűdje -
A hallgató
törekszik holisztikus megközelítésre a gyermek érdekében, együttműködik a
gyermeket segítő szakemberekkel (pszichológus, pszichiáter). |