Tantárgy adatlapja
A tárgy célja:
A hallgatók szaktudományi és szakmódszertani felkészítése a matematika 1-4. osztályos tanítására a „Halmazok-logika” illetve a „Relációk-függvények-sorozatok” témakörökben.
Ismerjék az állítás és a helyes következtetés fogalmát és vizsgálatának módszereit. Tudják segíteni a tanulók munkáját igaz és hamis állítások kimondásában, átfogalmazásában és egyszerűbb következtetések levonásában.
Legyenek tisztában a halmazok többféle megadásával, halmazviszonyok ábrázolásával, a halmazműveletekkel és egyszerűbb tulajdonságaikkal.
Ismerjék a logikai-készlet felhasználási lehetőségeit a témakör tanításában.
Tudjanak különböző megoldási terveket bemutatni a szöveges feladatok megoldására.
Ismerjék a relációk, a függvények és a sorozatok fogalmát és kapcsolatát, megadási módszereit, tulajdonságait, legfontosabb speciális eseteit és vizsgálatának szempontjait.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 1. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001. ISBN 978-963-19-4615-4 (80 oldal)
Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 2. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 978-963-19-5090-8 (80 oldal)
Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 3. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. ISBN 978-963-19-5095-3 (80 oldal)
Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 4. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004. ISBN 978-963-19-6245-1 (80 oldal)
Ajánlott irodalom:
Pappné dr. Ádám Gyöngyi (szerkesztő): Matematika az általános képzéshez a tanítóképző főiskolák számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998. ISBN 963 18 7519 9 (220 oldal)
Török Tamás: Szöveges feladatok és tanításuk. (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 64 oldal)
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2009.
Török Tamás: A halmazok-logika témakör tanítása. (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket.
Tisztában van a nemzetközi összehasonlító mérések eredményeivel összefüggő, rá vonatkozó fejlesztési feladatokkal a szövegértés, a matematikai és a természettudományos nevelés területén.
Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel.
Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.
Biztos szaktudományos és tantárgy-pedagógiai ismeretekkel rendelkezik az 1–4. évfolyamon valamennyi műveltségi területen, továbbá az 1–6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén).
A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására.
b) képességei
A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni.
Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.
Képes változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását.
Támogató tanulási környezetet biztosít.
Képes közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására.
A szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon hasznosítja.
Együttműködik a nevelési folyamat többi szereplőivel, képes elgondolásait előadni és megvitatni, eredményeit, javaslatait szóban és írásban hitelesen és szakszerűen közreadni. Képes pedagógiai tevékenységét tágabb kontextusban is elhelyezni.
Tevékenységére szakszerűen reflektál.