Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Halmazok, állítások, összefüggések
Tárgy kódja: BBLTI25500
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Miaveczné Hetényi Katalin
Tárgyleírás:

A tárgy célja:

A hallgatók szaktudományi és szakmódszertani felkészítése a matematika 1-4. osztályos tanítására a „Halmazok-logika” illetve a „Relációk-függvények-sorozatok” témakörökben.

·    Ismerjék az állítás és a helyes következtetés fogalmát és vizsgálatának módszereit. Tudják segíteni a tanulók munkáját igaz és hamis állítások kimondásában, átfogalmazásában és egyszerűbb következtetések levonásában.

·    Legyenek tisztában a halmazok többféle megadásával, halmazviszonyok ábrázolásával, a halmazműveletekkel és egyszerűbb tulajdonságaikkal.

·    Ismerjék a logikai-készlet felhasználási lehetőségeit a témakör tanításában.

·    Tudjanak különböző megoldási terveket bemutatni a szöveges feladatok megoldására.

·    Ismerjék a relációk, a függvények és a sorozatok fogalmát és kapcsolatát, megadási módszereit, tulajdonságait, legfontosabb speciális eseteit és vizsgálatának szempontjait.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlot

t irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 1. osztályosoknak

Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001. ISBN 978-963-19-4615-4 (80 oldal)

Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 2. osztályosoknak

Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 978-963-19-5090-8 (80 oldal)

Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 3. osztályosoknak

Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. ISBN 978-963-19-5095-3 (80 oldal)

Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 4. osztályosoknak

Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004. ISBN 978-963-19-6245-1 (80 oldal)

Ajánlott irodalom:

Pappné dr. Ádám Gyöngyi (szerkesztő): Matematika az általános képzéshez a tanítóképző főiskolák számára

Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998. ISBN 963 18 7519 9 (220 oldal)

Török Tamás: Szöveges feladatok és tanításuk

(tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 64 oldal)

Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2009

Török Tamás: A halmazok-logika témakör tanítása

s="MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-left:21px;text-align:left;">(tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal)

Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket.

-    Tisztában van a nemzetközi összehasonlító mérések eredményeivel összefüggő, rá vonatkozó fejlesztési feladatokkal a szövegértés, a matematikai és a természettudományos nevelés területén.

-    Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel.

-    Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.

-

    Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi, továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén).

-    A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására.

b)    képességei

A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni.

-    Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.

-    Képes változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását.

-    Támogató tanulási környezetet biztosít.   

-    Képes közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására.

-    A szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon hasznosítja.

-    Együttműködik a nevelési folyamat többi szereplőivel, képes elgondolásait előadni és megvitatni, eredményeit, javaslatait szóban és írásban hitelesen és szakszerűen közreadni.

-    Tevékenységére szakszerűen reflektál.

="font-family:Calibri;margin-left:2px;text-align:left;">

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

tanító BALP-XTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BALP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe