Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Határhelyzet, krízis, bölcseleti reflexiók
Tárgy kódja: BBNSF06000
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kormos József
Tárgyleírás:

Az élet jelentőségteljes, értelmes volta gyakran a fájdalom, szorongás és szenvedés közepette tör felszínre. A filozófia nem pusztán akadémikus, elméleti vállalkozás, hanem képes témájává tenni és eredményesen kezelni a hétköznapok kríziseit is. A szeminárium áttekintést kínál arról, hogy a krízis, a határhelyzetek és a szenvedés miként jelennek meg a filozófiai hagyományban, kiemelt figyelmet szentelve a halál problematikájának.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Csejtei Dezső: Filozófiai metszetek a halálról. A halál metamorfózisai a 19-20. századi élet és egzisztenciálfilozófiákban, Budapest, Pallas-Attraktor, 2002.

Heidegger, Martin, Lét és idő, Budapest, Gondolat, 1989. 409-453.

Jaspers, Karl: Psychologie der Weltanschauungen, Berlin, Springer, 1960. 229-284.

Kierkegaard, Soren: A szorongás fogalma, Budapest, Göncöl, 1993.

Schopenhauer, Arthur: Szerelem, élet, halál, Budapest, Göncöl, 1989.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

-A hallgató felismeri milyen fontos szerepet játszik a krízis az emberi életben, megérti milyen jelentősége van a jó emberi élet és saját személyes fejlődése szempontjából.

 

b)   képességei

- Kurzus segíti az erkölcsi érzék kiépülését, valamint azokat az erkölcsi és intellektuális készségeket, melyek révén a hallgató képessé válik plauzibilis módon artikulálni önmaga és mások számára a jó életről vallott meggyőződéseit.

- Segíti a résztvevőket, hogy tevékeny módon vegyenek részt az órai közös gondolkodásban, a beszélgetésekben, melyek a határszituációk szerepét dolgozzák fel, valamint a nyitott, józan, szabad vitákban.

- Képessé válnak argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezek élőszóban vagy írásban történő bemutatására.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe