Tantárgy adatlapja
Az élet jelentőségteljes, értelmes volta gyakran a
fájdalom, szorongás és szenvedés közepette tör felszínre. A filozófia nem
pusztán akadémikus, elméleti vállalkozás, hanem képes témájává tenni és
eredményesen kezelni a hétköznapok kríziseit is. A szeminárium áttekintést
kínál arról, hogy a krízis, a határhelyzetek és a szenvedés miként jelennek
meg a filozófiai hagyományban, kiemelt figyelmet szentelve a halál
problematikájának. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása
bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Csejtei Dezső: Filozófiai
metszetek a halálról. A halál metamorfózisai a 19-20. századi élet és
egzisztenciálfilozófiákban, Budapest, Pallas-Attraktor, 2002. Heidegger, Martin, Lét és idő, Budapest, Gondolat, 1989.
409-453. Jaspers, Karl: Psychologie der Weltanschauungen,
Berlin, Springer, 1960. 229-284. Kierkegaard, Soren: A szorongás fogalma,
Budapest, Göncöl, 1993. Schopenhauer,
Arthur: Szerelem, élet, halál, Budapest, Göncöl, 1989. |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása -A hallgató felismeri
milyen fontos szerepet játszik a krízis az emberi életben, megérti milyen
jelentősége van a jó emberi élet és saját személyes fejlődése szempontjából. b) képességei -
Kurzus
segíti az erkölcsi érzék kiépülését, valamint azokat az erkölcsi és
intellektuális készségeket, melyek révén a hallgató képessé válik plauzibilis
módon artikulálni önmaga és mások számára a jó életről vallott
meggyőződéseit. - Segíti a résztvevőket, hogy tevékeny módon
vegyenek részt az órai közös gondolkodásban, a beszélgetésekben, melyek a
határszituációk szerepét dolgozzák fel, valamint a nyitott, józan, szabad
vitákban. - Képessé válnak argumentumok azonosítására,
átgondolására, valamint ezek élőszóban vagy írásban történő bemutatására. |