Tantárgy adatlapja
A stúdium témái:
Az olvasóvá nevelés a családban és az iskolában.
A kötelező irodalom fogalma.
Kanonizált művek és a kortárs gyermekirodalom.
A házi olvasmány kiválasztása.
Hogyan érjük el, hogy a tanulók valóban elolvassák az adott művet?
Szövegértés, szövegfeldolgozás módszertana.
Mi történjék az elolvasott művekkel?
Kooperatív projektmunka:
tényleges házi olvasmány(ok) elolvastatása és feldolgozása konkrét osztály(ok) részvételével,
médiapedagógia eszközhasználata (pl. Kahoot számítógépes program által kikérdező tesztek készítése v. készíttetése),
drámapedagógia eszköztárának használata: a konkrét történet mélyítése, az előzmények és a meg nem írt jövő eljátszása szerepbe lépéssel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Gyárfásné Kincses Edit: Házi olvasmányok 9-10 éveseknek. Tankönyvkiadó, Bp., 1994.
Gyárfásné Kincses Edit: Házi olvasmányok a 4. osztályban. Tankönyvkiadó, Bp., 1990.
Hansági Ágnes, Hermann Zoltán, Mészáros Márton, Szekeres Nikoletta (szerk.): Mesebeszéd. A gyerek- és ifjúsági irodalom kézikönyve. FISZ, Bp., 2017. Ebből a könyvből: Hansági Ágnes: Kánonon innen és kánonon túl. Megjegyzések a „gyermekirodalmi kánon” és a „gyermekirodalmi klasszikusok” kérdéséhez. 33-52., Pásztor Cs&oum
l;rgei Andrea – Pompor Zoltán: Az olvasóvá nevelés hazai és nemzetközi jó gyakorlatai. 53-72., Fenyő D. György: A kötelező olvasmányok problémaköre. 73-98.
Komáromi Gabriella: Gyermekirodalom. Helikon, Bp., 1999.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A klasszikus és kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom áttekintő ismerete.
Megfelelő kompetencia a szövegértés és –feldolgozás módszertanának elméletében és gyakorlatában.
b) képességei
A fenti ismeretek rugalmas és adekvát felhasználása.
Együttműködési képesség a csoporttársakkal és a tanulókkal.
Nyitottság valamennyi művészeti ág iránt.