Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Házi olvasmányok tanításának elmélete és gyakorlata
Tárgy kódja: BBLTI26300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Varga Andrea
Tárgyleírás:

A stúdium témái:

Az olvasóvá nevelés a családban és az iskolában.

A kötelező irodalom fogalma.

Kanonizált művek és a kortárs gyermekirodalom.

A házi olvasmány kiválasztása.

Hogyan érjük el, hogy a tanulók valóban elolvassák az adott művet?

Szövegértés, szövegfeldolgozás módszertana.

Mi történjék az elolvasott művekkel?

Kooperatív projektmunka:

tényleges házi olvasmány(ok) elolvastatása és feldolgozása konkrét osztály(ok) részvételével,

médiapedagógia eszközhasználata (pl. Kahoot számítógépes program által kikérdező tesztek készítése v. készíttetése),

drámapedagógia eszköztárának használata: a konkrét történet mélyítése, az előzmények és a meg nem írt jövő eljátszása szerepbe lépéssel.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Gyárfásné Kincses Edit: Házi olvasmányok 9-10 éveseknek. Tankönyvkiadó, Bp., 1994.

Gyárfásné Kincses Edit: Házi olvasmányok a 4. osztályban. Tankönyvkiadó, Bp., 1990.

Hansági Ágnes, Hermann Zoltán, Mészáros Márton, Szekeres Nikoletta (szerk.): Mesebeszéd. A gyerek- és ifjúsági irodalom kézikönyve. FISZ, Bp., 2017. Ebből a könyvből: Hansági Ágnes: Kánonon innen és kánonon túl. Megjegyzések a „gyermekirodalmi kánon” és a „gyermekirodalmi klasszikusok” kérdéséhez. 33-52., Pásztor Cs&oum

l;rgei Andrea – Pompor Zoltán: Az olvasóvá nevelés hazai és nemzetközi jó gyakorlatai. 53-72., Fenyő D. György: A kötelező olvasmányok problémaköre. 73-98.

Komáromi Gabriella: Gyermekirodalom. Helikon, Bp., 1999.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A klasszikus és kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom áttekintő ismerete.

Megfelelő kompetencia a szövegértés és  –feldolgozás módszertanának elméletében és gyakorlatában.

b) képességei

A fenti ismeretek rugalmas és adekvát felhasználása.

Együttműködési képesség a csoporttársakkal és a tanulókkal.

Nyitottság valamennyi művészeti ág iránt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

tanító BALP-XTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe