Tantárgy adatlapja
A magyarul még nem tudó hallgatók számára indított
kurzus célja: röviden megismertetni a külföldi diákokat a magyar nyelv
alapjaival. A szókincs a mindennapi életben használatos kifejezéseket
tartalmazza, ételek, gyümölcsök, köszönési formulák, rövid bemutatkozás,
számok stb. A hallgató megérti az A.1.1-es szinthez tartozó alapszavakat és a
személyére vagy a közvetlen környezetében előforduló konkrét dolgokra
vonatkozó alapvető társalgási fordulatokat, feltéve, ha lassan és világosan beszélnek
vele. El tud olvasni egyszerű mondatokat, fel tud tenni és meg tud válaszolni
egyszerű kérdéseket. Ki tudja fejezni alapvető szükségleteit. Pár mondatot
tud írni magáról, formanyomtatványon ki tud tölteni névre, címre,
állampolgárságra vonatkozó személyes adatokat. A nyelvi képzés kulturális
vonatkozásai (alapvető információk Magyarországról, a magyar kultúráról,
népről; néhány hungaricum, magyar ételek, italok és alapanyagok). |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
1.
Szita Szilvia – Pelcz Katalin: MagyarOk A1 kompakt,
Pécsi Tudományegyetem, 2020. 2.
http://magyar-ok.hu/hu/home.html?ver=2.8 3.
https://aktiv-magyar-ok.hu/ 4.
https://www.magyarora.com/magyar/index.html 5.
Szili Katalin et al.: A formától a használatig 1 -
3. ELTE BTK, Magyar mint Idegen Nyelv Tanszék, 2011, 2014. 6.
Szita Szilvia – Görbe Tamás: Gyakorló magyar
nyelvtan, Akadémiai Kiadó, 2014. 7.
Helle Mária: GYORSAN MAGYARUL, Magyar tankönyv
kezdőknek és újrakezdőknek, Helle Mária, 2018. 8.
Hoffman Zsuzsa: Ragozó. 66 magyar igeragozási
táblázat, Debreceni nyári egyetem, 2016. 9.
Máté József: Igéző. Igekötős igék gyakorló könyve,
Debreceni nyári egyetem, 2001. |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása -ismeri a
magyar nyelvű kifejezéskészlet alapelemeit: köszönést, üdvözlést,
bemutatkozást……. -ismeri a
közvetlen környezetre utaló alapszavakat -ismeri a
mondatalkotás legfontosabb szabályait…….. b) képességei -képes
megérteni és használni a legfontosabb szavakat……. -képes kifejezni alapvető
szükségletekre irányuló kívánságait…….. |