Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy megismertessük a személyre szabott felmérést követő ellátástervezés lépéseit, amellyel megfelelő támogatás biztosítható az egyén és környezete számára. Az előkészítést és a szükségletek meghatározását követően a tantárgy második egységében fókuszba kerül a strukturált pszichoedukáció, az alapvető etikai normákon alapuló együttműködés kialakítása az egyén és környezete között, a kontextuális tanítás és támogatás eszközeinek megismertetés. Áttekintjük az individualizált tervben foglalt konkrét célok meghatározásának lépéseit az egyén fejlődésének különböző területein, és ennek megfelelően a beavatkozásokra irányuló lehetséges javaslattételt. Az ellátástervezésnek alkalmazkodnia kell az egyén fejlődéséhez és változó szükségleteihez, így a tantárgynak a rendszeres értékelés és felülvizsgálat külön fókuszát képezi.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Glenys Jones – Elisabeth Hurley: Az autizmusellátás helyes gyakorlata. Autizmus-boldogság-jólét. Geobook Hungary Kiadó, 2018. ISBN 9786155015281
Individual planning starts at school. Tools and practices promoting autonomy and supporting transition to work for adolescents with autism spectrum disorder / Laghi, F.; Trimarco, B.. - In: ANNALI DELL'ISTITUTO SUPERIORE DI SANITÀ. - ISSN 0021-2571. - 56:2(2020), pp. 222-229.
Ajánlott irodalom:
Bertók Csilla: Koragyermekkori intervenció jó gyakorlata autizmus spektrum zavar esetén. Gyógypedagógiai szemle. 46. évf. 3. sz. 229-240.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
A hallgató további, alapos tudást nyer az autisták sokoldalú és hatékony támogatásának előkészítéséhez és tervezéséhez.
b) képesség
Képes az önmenedzsment és a mindennapi életviteli készségek feltárására, az egyén motivációjának, és céljainak, a környezet lehetőségeinek összeegyeztetésére, a szerzett elméleti ismeretek alapján konkrét célok meghatározására. Az ellátás lépéseinek sorrendiségét átlátja.
c) attitűd
Tiszteletben tartja az autista emberek egyéni különbségeit és jogait, az erősségeket és nehézségeket egyaránt méltányoló, előítéletekről mentes attitűd jellemzi.
d) autonómia és felelősség
Kiválasztja azokat a stratégiákat és módszereket, amelyek segítik az egyén sikeres integrációját és fejlődését az adott környezetben. Az autista egyénnek lehetőséget biztosít a döntéshozásra saját életének irányítása és tervezése kapcsán, segíti a megfelelő út kiválasztásában és a céljai elérésében.