Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy megismertessük a személyre szabott felmérés és ellátástervezés lépéseit, amellyel megfelelő támogatást biztosítható az egyén és környezete számára. A tantárgyban foglalkozunk a profil-alapú, formális és informális felmérésekkel.. Tárgyaljuk a felmérés céljait, eszközeit, módjait és sorrendjét, a kapott információk értékelését. A felmérések ismertetése kapcsán áttekintjük a személy megértésének és szükségleteinek fontosságát. Az alapvető szükségletek meghatározása során számos tényezőt pl: egyéni motivációt, erősségeket és nehézségeket, az egyén és környezetének illeszkedését, kölcsönös érdekeit figyelembe-vevő rugalmasan alkalmazott módszereket rendszerezünk.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Glenys Jones – Elisabeth Hurley: Az autizmusellátás helyes gyakorlata. Geobook, 2018. ISBN 9786155015281
Noah K. Kaufman (2022) Rethinking “gold standards” and “best practices” in the assessment of autism, Applied Neuropsychology: Child, 11:3, 529-540.
Sally Ozonoff , Beth L. Goodlin-Jones & Marjorie Solomon (2005) Evidence-Based Assessment of Autism Spectrum Disorders in Children and Adolescents, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 34:3, 523-540.
Ajánlott irodalom:
Mesibov, Gary et al.: TEACCH Transition Assessment Profile: TTAP, Austin Texas: PRO-ED, 2007.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató alapos tudást nyer az autisták sokoldalú és hatékony támogatásának előkészítéséhez és tervezéséhez. Ennek első lépéseként az életminőség meghatározása, az előzmények áttekintése, a viselkedési megfigyelések, valamint az egyén és a környezet beszámolóinak sztereotipiáktól mentes értékelését sajátítja el a tantárgy során.
b) képességei
Képes az önmenedzsment és a mindennapi életviteli készségek feltárására, az egyén motivációjának, és céljainak, a környezet lehetőségeinek összeegyeztetésére, a szerzett elméleti ismeretek alapján konkrét célok meghatározására. Képes a felmérések eredményét felhasználni és abból az ellátástervezés szempontjából releváns következtetéseket levonni.
c) attitűdje
Fogadókész és az autista emberek egyéni különbségeinek és jogainak tiszteletben tartására. Az erősségeket és nehézségeket egyaránt méltányoló, előítéletekről mentes attitűd jellemzi..
d) autonómiája és felelőssége
Kiválasztja azokat a stratégiákat és módszereket, amelyek segítik az egyén sikeres integrációját és fejlődését az adott környezetben. Az autista egyénnek lehetőséget biztosít a döntéshozásra saját életének irányítása és tervezése kapcsán, segíti a megfelelő út kiválasztásában és a céljai elérésében.