Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
Olyan szemlélet és tudás közvetítése, mellyel a különleges bánásmódot igénylő csoportok (nemzeti kisebbségek, roma gyermekek, bevándorlók) óvodai nevelésében az elfogadás alapelveit, az egyetemes emberi és nemzeti értékeket érvényesíti;
a társadalmi változások, a közoktatás és az óvodai nevelés összefüggéseinek feltárása a multikulturalitás, interkulturalitás alapelveinek szemszögéből és a multikulturális nevelés jogi hátterének, szabályozásának megismertetése;
az óvodapedagógus modellnyújtó szerepének hangsúlyozása az előítéletek csökkentésében, és a különböző kultúrájú gyermekek együttélésében;
a multikulturalitásban rejlő nevelési lehetőségek megismertetése és a nevelési alkalmak gyakorlati megvalósításának elemzése;
a multikulturális szemlélet érvényesítésében a játék mint a gyermekek legfőbb tevékenységének és ennek szerepének hangsúlyozása;
társadalmi érzékenység, a másság elfogadásának fejlesztése, az egyetemes emberi és nemzeti értékek közvetítése.
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):
Kötelező irodalom:
BABUSIK Ferenc, Roma gyerekek óvodáztatása, In: Új Pedagógiai Szemle, 2003. 6. p. 22-39.
CZACHESZ Erzsébet, Multikulturális nevelés: szöveggyűjtemény tanító és tanár szakos hallgat&
oacute;k számára, Szeged, Mozaik, 1998. ISBN 963-69-7226-5
FORRAY R . Katalin, CZACHESZ Erzsébet, LESZNYÁK Márta, Multikulturális társadalom - interkulturális nevelés, In: BÁTHORY Zoltán és FALUS Iván (szerk.), Tanulmányok a neveléstudomány köréből, Budapest, Osiris, 2001. p. 111-125, ISBN 963-389-169-8
KERESZTY Zsuzsa, Szempontok az iskolások multikulturális neveléséhez különös tekintettel a romákra, In: SZEKSZÁRDI Júlia (szerk.), Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek, Budapest, OKI, Dinasztika Tankönyvkiadó, 2001. p. 30-49., ISBN 963-657-335-2
VÁMOS Ágnes, Különleges bánásmódot igénylő csoportok oktatása, In: FALUS Iván (szerk.), Didaktika: elméleti alapok a tanítás tanulásához, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. p. 447-468., ISBN 963-19-4455-7
Ajánlott irodalom:
BORECZKY Ágnes, Multikulturális pedagógia- új pedagógia? In: Új Pedagógiai Szemle, 1999, 4, p. 26-38.
GEERTZ , Clifford, ”A bennszülöttek szemszögéből”. Az antropológiai megértés természetéről, In: GEERTZ , Clifford, Az értelmezés hatalma, Budapest, Osiris, 2001. p. 227-245., ISBN 963-379-328-9
HELLER Ágnes, Az idegen, Budapest, Múlt és Jövő, 1997. ISBN 963-85697-3-5
NAHALKA István, TORGYIK Judit (szerk.), Megközelítések: a roma gyerekek nevelésének egyes kérdései, Budapest, Eötvös, 2004. ISBN 963-9316-84-9
TORGYIK Judit, Multikulturális társadalom, multikulturális nevelés, In: Új Pedagógiai Szemle, 2004. 4-5. p. 4-14.