Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Interkulturális nevelés
Tárgy kódja: BBLOP02800
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Torgyik Judit Emese
Tárgyleírás:

A tantárgy célja:

Olyan szemlélet és tudás közvetítése, mellyel a különleges bánásmódot igénylő csoportok (nemzeti kisebbségek, roma gyermekek, bevándorlók) óvodai nevelésében az elfogadás alapelveit, az egyetemes emberi és nemzeti értékeket érvényesíti;

a társadalmi változások, a közoktatás és az óvodai nevelés összefüggéseinek feltárása a multikulturalitás, interkulturalitás alapelveinek szemszögéből és a multikulturális nevelés jogi hátterének, szabályozásának megismertetése;

az óvodapedagógus modellnyújtó szerepének hangsúlyozása az előítéletek csökkentésében, és a különböző kultúrájú gyermekek együttélésében;

a multikulturalitásban rejlő nevelési lehetőségek megismertetése és a nevelési alkalmak gyakorlati megvalósításának elemzése;

a multikulturális szemlélet érvényesítésében a játék mint a gyermekek legfőbb tevékenységének és ennek szerepének hangsúlyozása;

társadalmi érzékenység, a másság elfogadásának fejlesztése, az egyetemes emberi és nemzeti értékek közvetítése. 

 

A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):

Kötelező irodalom:

BABUSIK  Ferenc, Roma gyerekek óvodáztatása, In: Új Pedagógiai Szemle, 2003. 6. p. 22-39.

CZACHESZ  Erzsébet, Multikulturális nevelés: szöveggyűjtemény tanító és tanár szakos hallgat&

oacute;k számára, Szeged, Mozaik, 1998. ISBN 963-69-7226-5

FORRAY R . Katalin, CZACHESZ  Erzsébet, LESZNYÁK  Márta, Multikulturális társadalom - interkulturális nevelés, In: BÁTHORY  Zoltán és FALUS  Iván (szerk.), Tanulmányok a neveléstudomány köréből, Budapest, Osiris, 2001. p. 111-125, ISBN 963-389-169-8 

KERESZTY  Zsuzsa, Szempontok az iskolások multikulturális neveléséhez különös tekintettel a romákra, In: SZEKSZÁRDI  Júlia (szerk.), Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek, Budapest, OKI, Dinasztika Tankönyvkiadó, 2001. p. 30-49., ISBN 963-657-335-2 

VÁMOS  Ágnes, Különleges bánásmódot igénylő csoportok oktatása, In: FALUS  Iván (szerk.), Didaktika: elméleti alapok a tanítás tanulásához, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. p. 447-468., ISBN 963-19-4455-7 

Ajánlott irodalom:

BORECZKY  Ágnes, Multikulturális pedagógia- új pedagógia? In: Új Pedagógiai Szemle, 1999, 4, p. 26-38.

GEERTZ , Clifford, ”A bennszülöttek szemszögéből”. Az antropológiai megértés természetéről, In: GEERTZ , Clifford, Az értelmezés hatalma, Budapest, Osiris, 2001. p. 227-245., ISBN 963-379-328-9 

HELLER  Ágnes, Az idegen, Budapest, Múlt és Jövő, 1997. ISBN 963-85697-3-5 

NAHALKA  István, TORGYIK  Judit (szerk.), Megközelítések: a roma gyerekek nevelésének egyes kérdései, Budapest, Eötvös, 2004. ISBN 963-9316-84-9 

TORGYIK  Judit, Multikulturális társadalom, multikulturális nevelés, In: Új Pedagógiai Szemle, 2004. 4-5. p. 4-14. 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe