Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a Terepgyakorlat során szerzett tapasztalatokat a hallgatók szeminárium keretében dolgozzák fel, és integrálják tapasztalataikat a szakirodalmi ismeretekkel.
Kompetenciák: A hallgatók elsajátítják a gyakorlati és elméleti ismeretek integrálásának módját, a gyakorlati ismeretek szakmai feldolgozásának szempontjait, valamint feldolgozzák a gyakorlati problémák szakmai-etikai kérdéseit.
A szeminárium tematikája az adott szakirány profiljához igazodik, így specializációnként differenciált.
Az interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáción a szeminárium célja, hogy az eltérő terepen szerzett tapasztalatokat a rendszerszemléletű családterápiás diagnosztika és kezelésre vonatkozóan szakmai szupervíziót biztosítson a hallgatók számára.
A klinikai és egészségpszichológiai specializáció:
Minden hallgató beszámol a szakmai gyakorlatáról, mely beszámoló tartalmazza:
az intézmény működésének leírását, a jogszabályokat,
a pszichológus szerepét az adott osztályon, vagy részlegben,
a pszichológus által használt diagnosztikai módszereket,
az alkalmazott terápiákat,
és az esetismertetéseket.
A fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáció:
A szeminárium célja, hogy szakmai szupervíziót biztosítson a hallgatóknak a fejlődéspszichológiai terepen (óvoda, iskola, gyermekotthon) végzett megfigyeléses munkájához, a megfigyelések rögzítésének, a jegyzőkönyv készítésének technikájához, és a megfigyelések feldolgozásához.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlot
t irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáció:
BOSCOLO, Luigi et al., A milánói módszer, Budapest, Animula, 2005. ISBN 963-9410-63-2
MINUCHIN, Salvador, Családok és családterápia, Budapest, Animula, 2005. ISBN 963-9410-62-4
BÖSZÖRMÉNYI NAGY Iván, KRASNER, Barbara R., Kapcsolatok kiegyensúlyozásának dialógusa, Budapest, Coincidencia, 2001. ISBN 963-00-7173-8
TELKES József, A családterápia irányzatai I-II., In: Pszichológiai Szemle 41. (1984) 1., p. 21-36., 41. (1984) 2., p. 93-107.
Klinikai és egészségpszichológiai specializáció:
TRULL, Timothy J., PHARES, E. Jerry, Klinikai pszichológia, Budapest, Osiris, 2004. ISBN 963-389-684-3
BOROS János, CSETNEKY László, Börtönpszichológia, Budapest, Rejtjel Kiadó, 2002.
RITOÓKNÉ ÁDÁM Magda (szerk.), A tanácsadás pszichológiája: szöveggyűjtemény, Budapest, NTK, 1998.
Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáció:
FREUD, Anna, Normalitás és patológia a gyermekkorban, Budapest, Animula, 1993. p. 7-18., ISBN 963-8089-78-4
RAJNIK M., A csecsemőmegfigyelés szerepe a pszichoterápiákban, In.: HÁMORI Eszter (szerk) Kutatás és terápia metszéspontjai – Várandósságtól a felnőttkorig, Piliscsaba, PPKE BTK, 2010. p. 12-20.
ISBN 978-963-308-011-5
Ajánlott irodalom:
Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáció:
BÍRÓ Sándor, KOMLÓSI Piroska (szerk.), Családterápiás Olvasókönyv I., Budapest, Animula, 1989. ISBN 963-01-9884-3
CAMPBELL, David, DRAPER, Ros, HUFFINGTON, Clare, Helyesebben a milánói módszer elméletéről és gyakorlatáról, Budapest, Animula, ISBN 963-408-021-9
DRAPER, Ros, GOWER, Myrna, HUFFINGTON, Clare, Családterápiás Oktatókönyv, Budapest, Animula, 2000. ISBN 963-408-178-9
Klinikai és egészségpszichológiai specializáció:
VARGA Katalin, Pszichológus etika, Budapest, Me
dicina, 2008. ISBN 978-963-226-179-9
Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáció:
Fraiberg, Selma H., Varázsos évek: hogyan értsük meg és miként kezeljük a korai gyermekkor problémáit? Budapest, Park Könyvkiadó, 1990. ISBN 963-7977-10-X
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.
c) attitűdje
Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.