Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Intézményi megfigyelés módszertana: alapozó
Tárgy kódja: BMNPS88300M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szondy Máté Bence
Tárgyleírás:

A tanegység célja, hogy a Terepgyakorlat során szerzett tapasztalatokat a hallgatók szeminárium keretében dolgozzák fel, és integrálják tapasztalataikat a szakirodalmi ismeretekkel.

Kompetenciák: A hallgatók elsajátítják a gyakorlati és elméleti ismeretek integrálásának módját, a gyakorlati ismeretek szakmai feldolgozásának szempontjait, valamint feldolgozzák a gyakorlati problémák szakmai-etikai kérdéseit.

A szeminárium tematikája az adott szakirány profiljához igazodik, így specializációnként differenciált.

Az interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáción a szeminárium célja, hogy az eltérő terepen szerzett tapasztalatokat a rendszerszemléletű családterápiás diagnosztika és kezelésre vonatkozóan szakmai szupervíziót biztosítson a hallgatók számára.

A klinikai és egészségpszichológiai specializáció:

Minden hallgató beszámol a szakmai gyakorlatáról, mely beszámoló tartalmazza:

az intézmény működésének leírását, a jogszabályokat,

a pszichológus szerepét az adott osztályon, vagy részlegben,

a pszichológus által használt diagnosztikai módszereket,

az alkalmazott terápiákat,

és az esetismertetéseket.

A fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáció:

A szeminárium célja, hogy szakmai szupervíziót biztosítson a hallgatóknak a fejlődéspszichológiai terepen (óvoda, iskola, gyermekotthon) végzett megfigyeléses munkájához, a megfigyelések rögzítésének, a jegyzőkönyv készítésének technikájához, és a megfigyelések feldolgozásához.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlot

t irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáció:

BOSCOLO, Luigi et al., A milánói módszer, Budapest, Animula, 2005. ISBN 963-9410-63-2

MINUCHIN, Salvador, Családok és családterápia, Budapest, Animula, 2005. ISBN 963-9410-62-4

BÖSZÖRMÉNYI NAGY Iván, KRASNER, Barbara R., Kapcsolatok kiegyensúlyozásának dialógusa, Budapest, Coincidencia, 2001. ISBN 963-00-7173-8

TELKES József, A családterápia irányzatai I-II., In:  Pszichológiai Szemle 41. (1984) 1., p. 21-36., 41. (1984) 2., p. 93-107.

Klinikai és egészségpszichológiai specializáció:

TRULL, Timothy J., PHARES, E. Jerry, Klinikai pszichológia, Budapest, Osiris, 2004. ISBN 963-389-684-3

BOROS János, CSETNEKY László, Börtönpszichológia, Budapest, Rejtjel Kiadó, 2002.

RITOÓKNÉ ÁDÁM Magda (szerk.), A tanácsadás pszichológiája: szöveggyűjtemény, Budapest, NTK, 1998.

Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáció:

FREUD, Anna, Normalitás és patológia a gyermekkorban, Budapest, Animula, 1993. p. 7-18., ISBN 963-8089-78-4

RAJNIK M., A csecsemőmegfigyelés szerepe a pszichoterápiákban, In.: HÁMORI Eszter (szerk) Kutatás és terápia metszéspontjai – Várandósságtól a felnőttkorig, Piliscsaba, PPKE BTK, 2010. p. 12-20.

ISBN 978-963-308-011-5

Ajánlott irodalom:

Interperszonális és interkulturális pszichológiai specializáció:

BÍRÓ Sándor, KOMLÓSI Piroska (szerk.), Családterápiás Olvasókönyv I., Budapest, Animula, 1989. ISBN 963-01-9884-3

CAMPBELL, David, DRAPER, Ros, HUFFINGTON, Clare,  Helyesebben a milánói módszer elméletéről és gyakorlatáról, Budapest, Animula, ISBN 963-408-021-9

DRAPER, Ros, GOWER, Myrna, HUFFINGTON, Clare, Családterápiás Oktatókönyv, Budapest, Animula, 2000. ISBN 963-408-178-9

Klinikai és egészségpszichológiai specializáció:

VARGA Katalin, Pszichológus etika, Budapest, Me

dicina, 2008. ISBN 978-963-226-179-9

Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai specializáció:

Fraiberg, Selma H., Varázsos évek: hogyan értsük meg és miként kezeljük a korai gyermekkor problémáit? Budapest, Park Könyvkiadó, 1990. ISBN 963-7977-10-X

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.

Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.

b) képességei

Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.

Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.

c) attitűdje

Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.

Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.

Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BMNB-XPS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe