Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a Terepmunka 2. során szerzett tapasztalatokat a hallgatók szeminárium keretében dolgozzák fel, és integrálják tapasztalataikat a szakirodalmi ismeretekkel.
Kompetenciák: A hallgatók elsajátítják a gyakorlati és elméleti ismeretek integrálásának módját, a gyakorlati ismeretek szakmai feldolgozásának szempontjait, valamint feldolgozzák a gyakorlati problémák szakmai-etikai kérdéseit.
A gyakorlatfeldolgozó szeminárium tematikája az adott szakirány profiljához igazodik, így szakirányonként differenciált.
Az interperszonális és interkulturális pszichológiai szakirány:
A szeminárium célja, hogy a valláspszichológia diagnosztikai és terápiás eszköztárában szerzett tapasztalatokat szupervizionálja, s egységes szempontokat nyújtson a terepen megismertek hasznosításához.
A klinikai és egészségpszichológiai szakirány:
A szeminárium célja a hallgatók klinikai szakmai gyakorlatának követése, az intézményi munka szupervíziója. A szemináriumi foglalkozásokon a klinikai terepen végzett diagnosztikai vizsgálatokkal kapcsolatos pszichopatológiai, pszichodiagnosztikai problémák és etikai kérdések megvitatása, elemzése és feldolgozása történik.
A fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai szakirány:
A szeminárium célja, hogy szakmai szupervíziót biztosítson a hallgatók számára a klinikai terepen (gyermekosztály, korai fejlesztő központ, nevelési tanácsadó) végzett munkájához. Az alkalmazott módszerek, vizsgálatok, megfigyelések ellenőrzött szupervíziója mellett az etikai kérdések és problémák feldolgozása nagy hangsúlyt kap.
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):
s="cs98C2414">Kötelező irodalom:
Interperszonális és interkulturális pszichológiai szakirányon:
Horváth-Szabó Katalin (szerk.), Vallásosság és személyiség, Piliscsaba, PPKE BTK, 2007. ISBN 978-963-9206-62-5
Klinikai és egészségpszichológiai szakirányon:
MacKinnon, Roger A., Michels, Robert, Buckley, Peter J., Pszichiátriai interjú a klinikai gyakorlatban, Budapest, Oriold és tsai, 2010. ISBN 978-963-9771-32-1
Trull, Timothy J., Phares, E. Jerry, Klinikai pszichológia, Budapest, Osiris, 2004. ISBN 963-389-684-3
Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai szakirányon:
Varga Katalin, Pszichológus etika, Budapest, Medicina, 2008. ISBN 978-963-226-179-9
Ajánlott irodalom:
Interperszonális és interkulturális pszichológiai szakirányon:
Horváth-Szabó Katalin, Vallás és emberi magatartás, Piliscsaba, PPKE BTK, 2007. ISBN 978-963-9206-51-9
Klinikai és egészségpszichológiai szakirányon:
Perczel Forintos Dóra, Kiss Zsófia, Ajtay Gyöngyi (szerk.), Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában, Budapest, OPNI, 2012. ISBN 978-963331-022-9
Fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiai szakirányon:
Frances, Allen, Ross, Ruth, DSM-IV-TR. Esettanulmányok. Klinikai útmutató a differenciáldiagnózishoz, Budapest, Lélekben Otthon Kiadó, 2002. ISBN 963-212-950-4
MacKinnon, Roger A., Michels, Robert, Buckley, Peter J., Pszichiátriai interjú a klinikai gyakorlatban, Budapest, Oriold és tsai, 2010. ISBN 978-963-9771-32-1
DSM-IV-TR diagnosztikai kritériumai, Budapest, Animula, 2001. ISBN 963-8089-94-6
Frances, Allen, Ross, Ruth, DSM-IV-TR. Esettanulmányok. Klinikai útmutató a differenciáldiagnózishoz, Budapest, Lélekben Otthon Kiadó, 2002. ISBN 963-212-950-4
Varga Katalin, Pszichológus etika, Budapest, Medicina, 2008. ISBN 978-963-226-179-9