Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Irodalomelmélet 2. (Prózapoétika, drámaelmélet)
Tárgy kódja: BONMA10200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Radvánszky Anikó
Tárgyleírás:

A kurzus a prózai és drámai művek értelmezésének módszertanával foglalkozik. A tantárgy célja, hogy körvonalazza az irodalmi műalkotás interpretációjának elméletei kereteit, és megismertesse a hallgatókkal a prózai és drámai szövegek lehetséges értelmező eszközeit és eljárásait, valamint segítséget nyújtson ezek produktív elsajátításában és alkalmazásában. A kurzusok az elemzőkészség és a műértelmezői technikák kialakítása révén előkészítik és megalapozzák a későbbi irodalomtörténeti szemináriumok anyagának módszeres elsajátítását. A szeminárium keretében elmélyített narratológiai, próza- és drámapoétikai ismeretek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy a hallgatók megfelelő szakmai kompetenciával rendelkezzenek a középiskolai oktatáshoz, és az elvárt műveltséganyagon túl átadhassák a tudományterület fogalomrendszerét és szemléletmódját. A tárgy tematikája 1/ A narratológia történeti állomásai 2/ A prózai művek jelentésegységei 3/ A narrációtípusok, az elbeszélő hang és perspektíva kérdései 4/ Tér és idő a prózában 5/A próza alakzatai 6/ A drámaelmélet történeti állomásai 7/ A drámai művek jelentésegységei 8/ A dráma szerkezeti jegyei. 9/ Dráma és színpad viszonyrendszere 10/A konfliktusos, a középpontos, a kétszintes dráma sajátosságai. 10/Posztmodern drámaelméletek

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Az irodalom elméletei I-V., szerk. THOMKA Beáta, Pécs, Jelenkor, 1996, 1997. ISBN 963 676 057 8; 963 676 059 4; 963-676-070-5; 963 676 019 5; 963 676 117 5,

DOBOS István, Az elbeszélés elméleti kérdései = D. I., Az irodalomértés formái, Debrecen, Alföld, 2002, 119?134, ISBN 978-963-446-647-5

Az elbeszélés módozatai, szerk. JÓZAN Ildikó, KULCSÁR SZABÓ Ernő, SZEGEDY-MASZÁK Mihály, Bp., Gondolat, 2003., ISBN 963 389 492 1

Roland BARTHES, S/Z, Bp., Osiris, 1997, ISBN 9633792592

Mihail BAHTYIN, A szó a regényben, Bp., 2007, ISBN 963-280-395-7

Maár Judit, A drámai és elbeszélő szöveg szemantikai vizsgálata, Bp., ISBN 9630568624

Peter Szondi,A modern dráma elmélete, Osiris, Bp., 2002, ISBN 963 389 287 2

Bécsy Tamás: A dráma esztétikája. A dráma műneme és műfajai,  Kossuth, Bp., 1988, ISBN 963-09-3235-0

Kékesi Kun Árpád, Thália árnyék(á)ban, Posztmodern - Dráma/Színház – Elmélet, Veszprém, Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2000, ISBN: 9639220485

Jákfalvi Magdolna, Alak, figura, perszonázs, Bp., Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2001, ISBN: 9789639000175

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

. Tudás:

Rendelkezik a magyar nyelv és irodalom tanításának a Nemzeti alaptantervben és

kerettantervben meghatározott ismeretanyagához szükséges korszerű nyelv- és

irodalomtudományi, társtudományi, valamint anyanyelv- és irodalompedagógiai ismeretekkel.

Ismeri a modern irodalom- és nyelvtudomány alapjait, tudományos módszereit azirodalomtörténet-írás, a korszakolás, a szövegfeldolgozás, valamint a nyelvi elemzés terén.

Ismeri az irodalmi művek értelmezésének többféle tudományos eljárását, az irodalmi

műnemek és a legfontosabb műfajok leírására és értelmezésére használt fogalmakat.

Képesség:

Képes a tudás tantervi és tanulási területi összefüggésekbe ágyazására, elősegíteni a

tanulók tudományos fogalmainak, fogalomrendszereinek fejlődését, megismertetni a

tudományterület értékeit és kutatási eljárásait; képes az elsajátított tudás alkalmazásához

szükséges készségek kialakítására a tanulókban

Képes magát szakszerűen kifejezni, szóban és írásban, valamint szaktárgyi,

szakmódszertani kompetenciáit adaptív és kreatív módon alkalmazni az anyanyelvi, illetve az

irodalmi nevelés folyamatában.

Rendelkezik az egyéni, a közösségi sajátosságokhoz igazodó, a megértő műélvezetet,

valamint a közösségi interpretációt, a szóbeli és az írásbeli nyelvi fejlesztést, az anyanyelvi,

illetve irodalmi ismeretbővítést támogató szakmódszertani felkészültséggel

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe