Tantárgy adatlapja
A kurzus a prózai és drámai művek értelmezésének módszertanával foglalkozik. A tantárgy célja, hogy körvonalazza az irodalmi műalkotás interpretációjának elméletei kereteit, és megismertesse a hallgatókkal a prózai és drámai szövegek lehetséges értelmező eszközeit és eljárásait, valamint segítséget nyújtson ezek produktív elsajátításában és alkalmazásában. A kurzusok az elemzőkészség és a műértelmezői technikák kialakítása révén előkészítik és megalapozzák a későbbi irodalomtörténeti szemináriumok anyagának módszeres elsajátítását. A szeminárium keretében elmélyített narratológiai, próza- és drámapoétikai ismeretek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy a hallgatók megfelelő szakmai kompetenciával rendelkezzenek a középiskolai oktatáshoz, és az elvárt műveltséganyagon túl átadhassák a tudományterület fogalomrendszerét és szemléletmódját. A tárgy tematikája 1/ A narratológia történeti állomásai 2/ A prózai művek jelentésegységei 3/ A narrációtípusok, az elbeszélő hang és perspektíva kérdései 4/ Tér és idő a prózában 5/A próza alakzatai 6/ A drámaelmélet történeti állomásai 7/ A drámai művek jelentésegységei 8/ A dráma szerkezeti jegyei. 9/ Dráma és színpad viszonyrendszere 10/A konfliktusos, a középpontos, a kétszintes dráma sajátosságai. 10/Posztmodern drámaelméletek |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Az irodalom elméletei I-V., szerk. THOMKA Beáta, Pécs, Jelenkor, 1996, 1997. ISBN 963 676 057 8; 963 676 059 4; 963-676-070-5; 963 676 019 5; 963 676 117 5, DOBOS István, Az elbeszélés elméleti kérdései = D. I., Az irodalomértés formái, Debrecen, Alföld, 2002, 119?134, ISBN 978-963-446-647-5 Az elbeszélés módozatai, szerk. JÓZAN Ildikó, KULCSÁR SZABÓ Ernő, SZEGEDY-MASZÁK Mihály, Bp., Gondolat, 2003., ISBN 963 389 492 1 Roland BARTHES, S/Z, Bp., Osiris, 1997, ISBN 9633792592 Mihail BAHTYIN, A szó a regényben, Bp., 2007, ISBN 963-280-395-7 Maár Judit, A drámai és elbeszélő szöveg szemantikai vizsgálata, Bp., ISBN 9630568624 Peter Szondi,A modern dráma elmélete, Osiris, Bp., 2002, ISBN 963 389 287 2 Bécsy Tamás: A dráma esztétikája. A dráma műneme és műfajai, Kossuth, Bp., 1988, ISBN 963-09-3235-0 Kékesi Kun Árpád, Thália árnyék(á)ban, Posztmodern - Dráma/Színház – Elmélet, Veszprém, Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2000, ISBN: 9639220485 Jákfalvi Magdolna, Alak, figura, perszonázs, Bp., Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2001, ISBN: 9789639000175
|
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
. Tudás: Rendelkezik a magyar nyelv és irodalom tanításának a Nemzeti alaptantervben és kerettantervben meghatározott ismeretanyagához szükséges korszerű nyelv- és irodalomtudományi, társtudományi, valamint anyanyelv- és irodalompedagógiai ismeretekkel. Ismeri a modern irodalom- és nyelvtudomány alapjait, tudományos módszereit azirodalomtörténet-írás, a korszakolás, a szövegfeldolgozás, valamint a nyelvi elemzés terén. Ismeri az irodalmi művek értelmezésének többféle tudományos eljárását, az irodalmi műnemek és a legfontosabb műfajok leírására és értelmezésére használt fogalmakat. Képesség: Képes a tudás tantervi és tanulási területi összefüggésekbe ágyazására, elősegíteni a tanulók tudományos fogalmainak, fogalomrendszereinek fejlődését, megismertetni a tudományterület értékeit és kutatási eljárásait; képes az elsajátított tudás alkalmazásához szükséges készségek kialakítására a tanulókban Képes magát szakszerűen kifejezni, szóban és írásban, valamint szaktárgyi, szakmódszertani kompetenciáit adaptív és kreatív módon alkalmazni az anyanyelvi, illetve az irodalmi nevelés folyamatában. Rendelkezik az egyéni, a közösségi sajátosságokhoz igazodó, a megértő műélvezetet, valamint a közösségi interpretációt, a szóbeli és az írásbeli nyelvi fejlesztést, az anyanyelvi, illetve irodalmi ismeretbővítést támogató szakmódszertani felkészültséggel |