Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja a hallgatók jogi angol nyelvi tudásának fejlesztése, a bírósági tárgyalások, bírósági határozatok és a jogeset-ismertetés terminológiájának és bevett nyelvi fordulatainak megismertetése és begyakoroltatása angol nyelven. A hallgatók az oktató által kijelölt jogeseteket kutatómunkával, egyénileg dolgozzák fel (olvasási-szövegértési készségek), prezentációban mutatják be a tényállást, a bíróság(ok) döntését, az indokolást és az eset kapcsán felmerülő kérdéseket, majd a választott témához kapcsolódóan vitát vezetnek le a csoporttal (verbális készségek), az oktató szükséges esetekben moderál. A feldolgozásra kiválasztott jogesetek számos jogterületet lefednek, ezért a prezentációt és a csoport-vitát az adott területhez kapcsolódó szókincs elsajátítása és gyakorlása előzi meg (szókincs-fejlesztés).
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Mivel nyelvi képzésről van szó, a képzés elsősorban gyakorlati jellegű. A szaknyelvoktatás tartalomalapú jellegéből adódóan azonban az órákon való aktív részvételhez szükségesek az alapszintű jogi ismeretek, mint pl. a bíróságok hierarchiája, a büntetőjogi és a polgári jogi eljárás és azok szereplői, a kontinentális és az angolszász jogrendszerek ítélkezési gyakorlatának különbségei, amelyekről az első órákon beszélünk.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Verbális készségfejlesztés: prezentációs készségek, érvelés, vita levezetése és moderálása angol nyelven.
Szövegértés: egyéni kutatómunka, bírósági határozatok és jogesetek feldolgozása.
Írásbeli készségek: jogeset-összefoglalás.
Az elsajátítandó terminológiát az egyes témakörökön belül zárójelben adtam meg.
Részletes tematika-minta:
- A bíróságok hierarchiája, a büntetőjogi és a polgári jogi eljárás és azok szereplői, a kontinentális és az angolszász jogrendszerek ítélkezési gyakorlatának különbségei. Bírósági határozatok szerkezete, kúriai döntések.
- Mérföldkő-jelentőségű esetek: pl. Miranda v Arisona (rendőri és bírósági intézkedések, előzetes letartóztatás, őrizetbevétel, a büntetés célja és fajtái).
- Hírhedt büntetőjogi perek és jogesetek: pl. O.J. Simpson (bizonyítási eljárás, esküdtszék, perbeszéd).
- Fiatalkorú elkövetők esete: pl. Gary Newlove (a büntethetőség kérdései és alapelvei).
- Kártérítési perek, szerződésen kívüli károkozással kapcsolatos perek, komolytalan perek: pl. McDonalds hot coffee (peren kívüli megegyezés, mediáció, választott bíráskodás).
- Szerződésszegésből eredő pereskedés, az angolszász szerződéskötés alapjai: pl. Carlill v Carbolic Smoke Ball Company. (szerződésekkel kapcsolatos szókincs)
- Munkaügyi perek (munkavállalók felvétele, elbocsátása, munkaügyi viták, a munkaszerződés).
- Nemzetközi bíróságok és ítélkezési gyakorlatuk, pl. ECHR, Dániel Karsai (Az eutanázia kérdései, nemzetközi bíróságok és hatáskörük).
- Az Európai Unió Bíróságának esetjoga (szókincs: a Bizottság és a Bíróság szerepe az uniós jog érvényesítésében és kikényszerítésében, uniós alapelvek).
- Történelmi jogesetek: pl. R. v Dudley and Stephens (a jog morális és etikai határai extrém körülmények között).
- Határokon átnyúló bűnüldözés: pl. az „ír gázoló”, Ciarán Tobin esete (Európai elfogatóparancs, rendőri szervek együttműködése, nemzetközi bűnüldözés, szervezett bűnözés).
- Írásbeli vizsga: önálló esetfeldolgozás (összefoglalás, szövegértés kérdések alapján), az eset jelentőségének elemzése (kifejtés).
Az értékelés kritériuma:
A félév teljesítésének feltétele az órákon való aktív részvétel és a vállalt prezentációk, viták megadott időben való megtartása. Maximum 2 hiányzás megengedett. Harmadik hiányzás esetén az oktatóval való egyeztetés alapján extra feladat vállalása.
A számonkérés magában foglalja az órákon felmerülő terminológia 2 rövid félévközi teszt formájában való visszakérdezését, egy választott jogeset bemutatását és a témához kapcsolódó vita levezetését. A prezentáció értékelési kritériumai között szerepel a felkészültség mértéke, a vitalevezetésben fontos értékelési szempont a kreativitás és a csoport szellemi megmozgatása.
Az utolsó órán önálló esetfeldolgozásra kerül sor (összefoglalás megadott szempontok szerint, szövegértés kérdések alapján, az eset jelentőségének elemzése és kifejtése).
Az alkalmazott oktatási módszerek:
Szókincsfejlesztő, szövegértési, olvasási és írás-gyakorlatok. Egyéni kutatómunka, egyéni és páros prezentáció, vitalevezetés. Csoportos vita, érvelés.
Kötelező irodalom:
A kötelező irodalom az oktató által fejlesztett nyelvi gyakorlatokból áll, amelyeket a hallgatók nyomtatott és elektronikus formában kapnak kézhez minden órán. A Teamsben, elektronikus felületen órai lebontásban, mappákban kapják a hallgatók az adott témakörhöz kapcsolódó opcionális vagy kötelező olvasmányokat, linkeket.
Ajánlott irodalom:
Bryan A. Garner: The Winning Brief: 100 Tips for Persuasive Briefing in Trial and Appellate Courts, ISBN-13: 978-0199378357, ISBN-10: 0199378355
Helen Gubby: English legal terminology: legal concepts in language, 2004 Willan Publishing, ISBN 9054544996, 9789054544999
Bryan A. Garner: The Redbook - a manual on legal style. Brand: West Law School, 2013, ISBN-10. 0314289011
https://hunconcourt.hu/translations-summaries/
https://kuria-birosag.hu/en/landmark-decisions
https://www.law.ac.uk/resources/blog/legal-cases-every-law-student-should-know/
https://www.oxford-royale.com/articles/weird-wonderful-law-cases
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
a) tudása: legalább B2 szintű angol nyelvi ismeretek, a jogi kurzusoskon elsajátított jogi tudás alkalmazása, ennek hiányában alaposabb kutatómunka és felkészülés az órákra
b) képességei: kreatív hozzáállás a verbális, a szövegértési-értelmezési és írásbeli nyelvi készségfejlesztéshez
c) attitűdje: aktív és együttműködő részvétel az órákon, az esetleges hiányosságok felismerése
d) autonómiája és felelőssége: a kurzus feltételeinek tudomásul vétele, észben tartása és teljesítése, kérdés és probléma esetén kapcsolatfelvétel az oktatóval
Tantárgy oktatója:
Dr. Balogh Dorka