Tantárgy adatlapja
A félév során a három részre tagolt Magyarország régészeti emlékanyagával ismerkednek meg a hallgatók. Két fő csoport mentén ismerkednek meg a korszak régészetével, elsőként az épített, majd tárgyi emlékanyaggal. Az épített emlékek kapcsán a történeti Magyarország keretei között egyrészt a hódoltság területén megjelenő új épülettípusok (dzsámik, türbék, tekkék, fürdők, karavánszerájok stb.) kerülnek bemutatásra. Majd a korszakban hangsúlyos szerepet kapó erődítmények megismerése, az újfajta erődítési típusok jellemzői kerülnek előtérbe. A félév második felében a tárgyi emlékanyag jellegzetességeinek, forrásainak, eredetének bemutatása következik. Ekkor a három országrész hasonlatosságai és eltérései, valamint ezek oka is hangsúlyos figyelmet kap. Így a hallgatók megismerhetik a főbb feltárások eredményeit, a jelenleg folyó kutatásokat és kutatási irányzatokat. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Gerelyes Ibolya?Kovács Gyöngyi (szerk.): A hódoltság régészeti kutatása. Budapest, 2002. ISBN 963 9046 67 1 Kovács Gyöngyi (szerk.): Bajcsa-vár. Zalaegerszeg, 2002. ISBN 963 204 621 8 Gerelyes Ibolya (szerk.): Turkish flowers. Budapest, 2005. ISBN 963 7061 16 9 Gerő Győző: Az Oszmán-török építészet Magyarországon. Budapest,1980. ISBN 963 05 1970 4 Kovács Gyöngyi: Török kerámia Szolnokon. Szolnok, 1984. Ajánlott irodalom: Siklósi Gyula: A törökkori Székesfehérvár. Székesfehérvár, 2013. ISBN 978 963 257 275 8 Sudár Balázs: A pécsi Idrisz baba-türbe. Budapest, 2013. ISBN 978 963 08 8117 3 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Részleteiben átlátja saját szakterületének elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit. Részletes ismereteket szerez a kora-újkori Magyarország régészeti emlékeiről. Megismeri a legújabb kutatási eredményeket. b) képességei Képes múzeumi gyűjtemények kezelésére, gyűjteményezésre, leltározásra, feldolgozásra, adatbázisok készítésére. Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére. Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére. Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit. Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására. Rendszerezni tudja a hódoltság kori leletanyagot, megismeri annak főbb jellegzetességeit. c) attitűdje Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt. Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát. Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult. Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire. Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg. d) autonómiája és felelőssége Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára. Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását. Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt. Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben. Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. |