Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Késő középkori és kora újkori egyházi építészet szeminárium
Tárgy kódja: BMNTR09600M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Rácz Tibor Ákos
Tárgyleírás:

A kurzus a középkori és kora újkori egyházi építészet emlékeivel ismerteti meg a hallgatókat szisztematikus rendszerben. Az újabb régészeti és épületrégészeti eredmények beépítésével a teljes Kárpát-medence emlékanyagát tárgyalja a keresztény emlékek mellett bemutatva a középkori zsidó és a hódoltság korának iszlám istentiszteleti helyeit is.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Szerk.: Benkő Elek, Kovács Gyöngyi: A középkor és a koraújkor régészete Magyarországon I-II. MTA Régészeti Intézete, Budapest, 2010. (953 ps.) ISBN 978 9637 391965.

F. Romhányi Beatrix: Kolostorok és társaskáptalanok a középkori Magyarországon, Pytheas, Budapest, 2000. (109. ps.) ISBN 9637483071.

Szerk.: Haris Andrea: Koldulórendi építészet a középkori Magyarországon. (Művészettörténet – Műemlékvédelem 7.) Országos Műemlékvédelmi Hivatal, 1994. (656 ps.) ISBN 9789637143373.

Építészet a középkori Dél-Magyarországon. Tanulmányok. Szerk.: Kollár Tibor, Teleki László Alapítvány, Budapest, 2010. (1088 ps.) ISBN 9789637081187.

K. Németh András: A középkori Tolna megye templomai. Publikon, Pécs, 2011. (289 ps.) ISBN 9786155001482.

Ajánlott irodalom:

Guzsik Tamás: A pálos rend építészete a középkori Magyarországon. Mikes, Budapest, 2003. (280 ps.) ISBN 9638130512.

Daniela Marcu Istrate: A gyulafehérvári római katolikus székesegyház és püspöki palota régészeti kutatása (2000–2002). Teleki László Alapítvány, Budapest, 2008. (676 ps.) ISBN 963708116.

Buran, Dušan et al: Gotika. Dejiny slovenského výtvarného umenia. Bratislava, Slovenská Národná Galéria, 2003. (879 ps.) ISBN 9788080590802.

Szerk.: Kollár Tibor: Középkori egyházi építészet Szatmárban: középkori templomok útja Szabolcs-Szatmár-Bereg és Szatmár megyékben. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat, Nyíregyháza, 2011. (408 ps.) ISBN 9789630812795.

Gerő Győző: Az oszmán török építészet Magyarországon. Dzsámik, türbék, fürdők. Akadémiai kiadó, Budapest, 1980. (174 ps.) ISBN 9630519704.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.

Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.

A hallgatók elsajátítják a korábbi kutatások ismeretanyagát, amelyet önálló kutatásaik során megfelelő tudásbázisként alkalmazhatnak.

b) képességei

Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.

Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.

Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.

Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.

Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.

Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.

Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.

Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.

A feltárások módszertani kérdéseit megismerve kialakíthatják önálló feltárási stratégiájukat.

c) attitűdje

Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.

Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.

Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.

Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.

Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.

Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.

Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.

Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

régészet BMNB-XTR mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe