Tantárgy adatlapja
Az Árpád-kori művészet folytatásaként az előadás a XIV-XV. századi magyarországi művészet problémáit veszi sorra. Elemzésre kerülnek az adott kor építészeti, szobrászati, festészeti és iparművészeti emlékeinek legjava, elsősorban azok, amelyek az udvari kultúrához kötődnek. Az előadáson kiemelten tárgyaljuk a szakrális művészet emlékeit. A hallgatók elsajátítják az adott kor legkiemelkedőbb alkotásait, és megismerkednek a gótikus művészet stílusrétegeivel, ikonográfiai jelenségeivel és történeti hátterével.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Marosi Ernő: A gótika Magyarországon. Bp., 2008.
Magyarországi művészet 1300-1470 körül. Szerk. Marosi E., Bp., 1987.
Ajánlott irodalom:
Sigismundus rex et imperator. Művészet és kultúra Luxemburgi Zsigmond korában 1387-1437. Szerk.: Takács Imre, Bp. 2006.
Papp Szilárd: A királyi udvar építkezései Magyarországon 1480-1515. Bp. 2005.
Hunyadi Mátyás, a király. Szerk.: Farbaky Péter - Spekner Enikő - Szende Katalin - Végh András, Budapest, 2008.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az egyetemes (európai) és a magyar művészet nagy stíluskorszakait (az antikvitástól a középkori és újkori művészeten &aa
cute;t a modern és kortárs művészetig).
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
Ismeri a magyar művészet stíluskorszakait a késői klasszikus gótikától a késő gótikáig és a korai reneszánsz jelentkezéséig.
b) képességei
Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
c) attitűdje
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Közvetíti az elsajátított kulturális értékeket.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.