Tantárgy adatlapja
A szemináriumon az előadás kiegészítéseképpen a korszak városi és vidéki művészeti központokat tárgyalja. A hallgatók az olvasmányjegyzék alapján önállóan készülnek fel egy adott emlékanyagból, amelyet az órán közösen áttekintünk és emlékmeghatározás formájában begyakorlunk. Így a hallgatók tárgyi tudása mellett nő a stiláris érzékenysége és rutinja a keresztény ikonográfiai jelenségek felismerésében.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Török Gyöngyi: Táblaképfestészetünk korai szakasza és európai kapcsolatai, in: Ars Hungarica VI (1978), 7-27.
Johannes Aquila és a XIV. századi falfestészet. Szerk.: Marosi E., Bp., 1989.
"Magnificat anima mea Dominum" MS mester Vizitáció-képe és egykori selmecbányai főoltára. Szerk: Mikó Á. - Poszler Gy., Magyar Nemzeti Galéria, Bp., 1997.
Entz Géza: Erdély építészete a 14-15. században. Kolozsvár, 1996.
Koldulórendi építészet a középkori Magyarországon. Szerk: Haris Andrea. Bp., 1994.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a nyugati eszmetörténet alapvető korszakaiban, azok általános jellemzőiben és adataiban.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és medi&aacu
te;lis kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
Ismeri a késő középkori magyarországi művészet kiemelkedő emlékeit, azok stílusát és ikonográfiai jellemzőit.
b) képességei
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.
Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.
Képes stiláris jelenségek alapján datálni és lokalizálni művészeti emlékeket.
c) attitűdje
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
d) autonómiája és felelőssége
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.
Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.