Tantárgy adatlapja
A kiadványszerkesztés és tipográfia szeminárium célja: bemutatni a print és online lapkészítés és tipográfia alapjait. Az elméleti alapok ismertetése után a hallgatók különféle kiadványok tipográfiai, lapszerkesztési elemzését végzik el írásban és szóban.
Főbb témák:
print és online lapfajták, az integrált szerkesztőségek működése, újságírói szerepkörök;
a print és online lapkészítés folyamata: lapindító értekezlet, tördelés, nyomda, a 7/24-es online tartalomszolgáltatás stb.;
alapelvek: szedéstükör, tördelés, szimmetria, asszimmetria, ellentéthatás, az olvashatóság kritériumai, képműfajok stb.;
alapvető tipográfiai ismeretek: betűtípusok, tipográfiai mértékegységek.
Követelmények:
A szemináriumon való aktív részvétel. A szemináriumról a maximális hiányzás 3 óra lehet.
Szóbeli (1520 perc) és írásbeli (min. 3600 karakter) lapelemzés.
Zárthelyi dolgozat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Ambrose Harris: Layout Kiadványtervezés, Kossuth Kiadó, 2010. ISBN 9789630964906
Eiler Emil: Az újság a digitális világban, Magyar Grafika, 2006/6.
Énekes Ferenc: A kiadványszerkesztés, Alapok. Budapest, Novella k., 2000. ISBN 963-7953-44-2
Gyurgyák János: Szerzők és szerkesztők könyve. Budapest, Osiris k., 2005. ISBN 9633897149
Harle Tamás: Az újságírás mestersége és művészete. Kék Európa Stúdió, 2012. ISBN 978-963-08-4198-6
Jakob Nielsen: Web-
design, Typotex, 2002. ISBN 963-932-626-7
Jury, David: Mi az a tipográfia? Scolar Kiadó, 2007. ISBN 9789639534773
Lengyel Zsolt: Digitális képek tulajdonságai, Color management alapok, Képformátumok, Prompt Oktatóközpont.
Molnár István: A kiadványtervezés alapjai. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2007. ISBN 9789637296574
Nyomdaipari enciklopédia, főszerkesztő: Dr. Gara Miklós, Osiris kiadó, Budapest, 2001. ISBN 9633795273
Radics Vilmos – Ritter Aladár: Laptervezés, tipográfia. Budapest, Atheneum Nyomda, 1976.
Szabó László: Tipográfiai kalauz. Pécs, Alexandra k., 2002.
Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel. Budapest, Tölgyfa k., 1996.
Williams Robin: Tervezz bátran!, Scolar Design, 2006. ISBN 978-963-9534-67-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.
Ismeri és érti a kommunikáció és médiatudomány által vizsgált társadalmi jelenségek és alrendszereik működési mechanizmusait.
Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó társadalmi létszférák, azaz az intézmények mint a gazdaság, politika, tudomány, művészet, moralitás, vallás, nyelv, jog normatív rendszereiről és működési gyakorlatáról.
b) képességei
Képes szakterületének új ismereteit hatékonyan feldolgozni.
c) attitűdje
Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
d) autonómiája és felelőssége
Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
A szervezeti strukt
úrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
Felelősséget vállal az általa készített anyanyelvű és idegen nyelvű szakmai szövegekért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.