Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kisebbségek
Tárgy kódja: BBNOP04000
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Rajki Zoltán
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgató betekintést kapjon az óvodai nevelésben megjelenő kisebbségek sajátosságaiba. Kiemelt figyelmet kapnak a félév során a szociális, etnikai, nyelvi, nemzetiségi kisebbségek, a sajátos nevelési igényű gyermekek, valamint és a határon túli magyarok óvodai nevelése.

A tárgyi tudás bővítése mellett az empátia, szociális kompetencia fejlesztése, a különböző kisebbségek megismerése és óvodai keretek között történő nevelése kap nagy hangsúlyt.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

32/2012 (X. 8.) EMMI rendelet a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelvéről

17/2013. (III. 1.) EMMI rendelet a nemzetiség óvodai nevelésének irányelve és a nemzetiség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról

Kolozsváry Judit: Más gyermek, más szülő, más pedagógus, Okker Kiadó, 2003 Papp Z. Attila: Oktatáspolitikai koncepciók kisebbségben – külhoni és anyaországi változások, Educatio 2014/1, 67-80.

Szabó-Tóth Kinga: Adalékok a roma gyerekek óvodáztatásának kérdésköréhez. Új Pedagógiai Szemle, 2007. március-április.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Naprakész ismeretekkel rendelkezik a magyarországi nemzetiségi nevelés és a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése terén.

Tisztában van a témára vonatkozó törvényi szabályozással és annak alkalmazásával.

Ismeri a területhez kapcsolódó intézmé

;nyrendszert és annak társ-intézményrendszereit.

b) képességei

Képes az egyéni differenciálás területén kamatoztatni a magyarországi óvodai nevelésben előforduló, különleges bánásmódot igénylő csoportokról szerzett ismereteit.

Képes az integratív-inkluzív nevelői attitűd tanúsítására.

Képes arra, hogy a befogadó és elfogadó nevelés módszereit alkalmazza. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe