Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Klinikai gyermekpszichodiagnosztika
Tárgy kódja: BMNPS19000M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Berán Eszter
Tárgyleírás:

A tanegység célja, hogy a gyermek-pszichodiagnosztikai eszközöknek a klinikai pszichodiagnosztikában való alkalmazásával ismertesse meg a hallgatókat a gyakorlat szintjén.   A tematika tárgyalja a klinikai diagnosztikai kérdésfeltevést, a módszerek megválasztását, a diagnosztika szakasz felépítését, a klinikai kérdés megfogalmazását, az eredmények értékelését, a diagnózis felállítását, valamint  a véleményírás, és a visszajelzés technikai és etikai kérdéseit  az egyes gyermek- és serdülőkori klinikai zavarok esetén.

A következő főbb klinikai zavarok, illetve klinikai hangsúlyú problémák kapnak kiemelt figyelmet a félévi tematikában:  Pervazív zavarok és értelmi fogyatékosság, magatartás, hangulati, szorongásos és funkciózavarok, valamint a serdülőkorban induló klinikai zavarok diagnosztikai sajátosságai. Klinikai diagnosztika a szomatikusan beteg, valamint a veszteséget, traumatizációt, bántalmazást átélt gyermekek esetén.

A hallgatók elsajátítják a klinikai gyermekpszichodiagnosztika gyakorlati alapelveit, a diagnosztikus szakasz lefolytatásának módszertanát, a projektív eljárások (Rajzvizsgálatok, CAT, Rorschach teszt) a kérdőívek és becslőskálák, valamint az intelligencia tesztek (WISC-IV, Szines Raven) gyermek- és szerdülőkori zavarok diagnosztikájában való felhasználását, és ennek etikai szempontjait, továbbá tapasztalatot szereznek a differenciáldiagnosztika területén.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Malchiodi, C. A., A gyermekrajzok megértése. Animula, 2003. 77-156. ISBN 963 9410 37 3

Vikár Gy., Vikár A., Székács E. Dinamikus gyermekpszichiátria. Medicina, Budapest, 2007. 77-96. ISBN 963 226 070 8

Gerő Zs. (szerk) Klinikai g

yermekpszichológiai tanulmányok. Akadémiai, Budapest, 1988. ISBN 963054879 5

Varga K. Pszichológus etika. Medicina, Budapet, 2008.  ISBN: 978 963 226 179 9

Ajánlott irodalom:

Bagdy E., Safir E. (szerk.) Klinikai pszichológiai esettanulmányok. Animula, Budapest, 2004. 7-27, 194-224. ISBN 963 9410 47 0

Csenky, L. Németh, M., Pászthy, B., A Világjáték jellegzetességei a gyermek- és serdülőkori anorexia nervosában.  Serdülő- és gyermekpszichoterápia, 2007, V./3. 25.-43.

Feuer M., Kórházban fekvő gyerekek specifikus rajzainak jellegzetességei. 2000, Pszichiátria Hungarica 2000/4 429-445.

Hámori e., Djuroska K., Álom, fantázia és kreativitás a Madárfészekrajzokban. A Madárfészekrajz diagnosztikai és terápiás felhasználása. Lélekelemzés, 2012, VII. 1, 101-121.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BMNB-XPS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe