Tantárgy adatlapja
A tanegység célja: Bevezetést adni a főbb felnőttkori pszichopatológiai kórképek pszichodiagnosztikai vizsgálatába.
Témák:
A klinikai pszichodiagnosztika eszköztára I. – megfigyelés, kikérdezés, klinikai pszichológiai anamnézis.
A klinikai pszichodiagnosztika eszköztára II. – kérdőívek és teljesítménytesztek használata a pszichiátriában és a klinikai pszichológiában.
A klinikai pszichodiagnosztika eszköztára III. – projektív technikák használata a klinikai pszichodiagnosztikában.
Főbb pszichopatológiai kórképek pszichodiagnosztikája I. – Organikus kórképek, pszichotikus zavarok.
Főbb pszichopatológiai kórképek pszichodiagnosztikája II. – Hangulatzavarok és szorongásos kórképek.
Főbb pszichopatológiai kórképek pszichodiagnosztikája III. – Személyiségzavarok.
A tanegység célja, hogy a BA alapozó stúdiumaira támaszkodva haladó fokon nyújtson ismereteket a pszichodiagnosztika eszköztárának elméleti modelljeibe és gyakorlati területeibe.
a pszichodiagnosztika alapelvei, célja, és technikái különböző klinikai populációk esetén. Etikai szempontok feldolgozása, komplett vélemény alkotása nem egészséges vizsgálati személy vizsgálata alapján.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező olvasmányok:
Comer, R. J.: A lélek betegségei – pszichopatológia. Osiris, Budapest, 2003.
Mérei, F., Szakács F.: Klinikai pszichodiagnosztikai módszerek. Medicina, Budapest, 1995.
Mérei, F., Szakács F.: A klinikai pszichológia gyakorlata. Medicina, Budapest, 1974.
Mérei
F., Szakács F.: Pszichodiagnosztikai Vademecum I. II. III. Egyetemi Jegyzet, Tankönyvkiadó, 1988.
Tringer, L.: A pszichiátria tankönyve. Semmelweis Kiadó, Budapest, 1999.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Átfogó tájékozottsággal és ismeretekkel rendelkezik a klinikai és egészségpszichológia és társtudományok szakirodalmában.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.
c) attitűdje
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.
Kutatásait a szakmai etikai követelményeknek és engedélyeknek megfelelően végzi.