Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy bevezetést adjon a gyermek- és serdülőkori pszichiátriai és pszichopatológiai zavarokba, a DSM-IV-TR és DSM-V osztályozási rendszerei, valamint a fejlődési pszichopatológiai kutatások alapján. A tanegység a következő témákat tárgyalja részletesen:
A gyermekpszichiátria története; Normalitás és patológia, valamint a diagnózis meghatározásának problémája a gyermekkori zavarok esetén; A gyermekkori zavarok osztályozása a DSM rendszerek szerint; Etikai kérdések a diagnózis felállításában.
A fejlődési pszichopatológia modelljei. A fejlődési pszichopatológia szemlélete a gyermekkori zavarok kutatásában és diagnosztikájában. Korai fejlődési rendellenességek, valamint fejlődési zavarok a csecsemő és kisgyermekkorban; Az értelmi fogyatékosság; Regulációs zavarok; Az érzelem és kötődési zavarai gyermekkorban. A gyermekkori pszichózisok magyarázó elméletei; Az autizmus spektrum zavarai, klinikai képük, magyarázó elméleteik; Figyelemzavar és tanulási nehézségek; Az ADHD és a viselkedés zavarai gyermekkorban; Szorongásos zavarok gyermekkorban és magyarázó modelljei; Hangulati zavarok a gyermekkorban: A gyermekkori depresszió jellemzői és magyarázó modelljei.
A serdülőkor pszichopatológiája: Fejlődési sajátosságok a serdülőkori zavarok meghatározásában; Serdülőkorban kezdődő zavarok – pszichiátriai betegségek a serdülőkorban; Pszichés tünetképzés a serdülőkorban (identitás-krízis, reaktív hangulati zavarok, pszichoszexuális fejlődés problémái); Táplálkozás zavarai a serdülőkorban: anorexia nervosa és bulímia. Tüneti kép és magyarázó elméletek.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Balázs Judit, Miklósi Mónika (szerk) (2015). A gyermek- és ifjúkor pszichés zavarainak tankönyve. Semmelweis Kiadó, Budapest. ISBN 978 963 331 344 2
Vetró Á. (szerk.) Gyermek és ifjúságpszichiátria. Medicina, Budapest, 2008. ISBN 9789632261584
Vikár Gy., Vikár A., Székács E. Dinamikus gyermekpszichiátria. Medicina, Budapest, 2007. ISBN 963 226 070 8
Kernberg, P., Weiner, A., S., Bardenstein, K., K. Személyiségzavarok gyermek- és serdülőkorban. Animula, 2007. ISBN 978 963 9751 00 2
Lányiné Engelmayer Á. Intellektuális képességzavar és pszichés fejlődés. Medicina, Budapest, 2009. ISBN 9789632262307
Ajánlott irodalom:
Abraham M. Nussbaum (2014). A DSM-5 diagnosztikai vizsgálat zsebkönyve. Oriold és Társai Kiadó. 9-25, 59-79, 255-285 oldalak.
Frances, A., Ross, R. DSM-IV-TR. Esettanulmányok. Klinikai útmutató a differenciáldiagnózishoz. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest, 2002. ISBN 963212950 4
Vikár Gy. Az ifjúkor válságai. Animula, Budapest, 2000. ISBN M634081 312
Gerő Zs. (szerk) Klinikai gyermekpszichológiai tanulmányok. Akadémiai, Budapest, 1988. ISBN 963054879 5
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részletes ismeretekkel rendelkezik a fejlődés- és klinikai gyermekpszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.
A fejlődés- és klinikai gyermekpszichológiának megfelelő speciális ismeretanyagot magas szinten sajátítja el.
b) képességei
Képes véleményét önállóan megfogalmazni a szakmai-tudományos elvárásoknak megfelelően (akár idegen nyelven is) és szakmai fórumokon megvédeni.
Képes alapvető diagnosztikai és beavatkozó eljárások szakszerű alkalmazására a képzettségének megfelelő területeken.
c) attitűdje
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
d) autonómiája és felelőssége
Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.
Kutatásait a szakmai etikai követelményeknek és engedélyeknek megfelelően végzi.