Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kommunikációs stílusok
Tárgy kódja: BMNKM11300M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kovács Ákos
Tárgyleírás:

A szeminárium célja, hogy áttekintést adjon a legfontosabb kommunikációs stílusról és azok funkciójáról. Beleértve a meggyőző, az agresszív, a passzív, a passzív-agresszív és az asszertív típusról. A diákok a félév során megismerkednek ezen típusok összehasonlító elemzésével. Ezek után kerül a vizsgálódás fókuszába a meggyőző és az asszertív kommunikáció, mely a két legjelentősebb forma a fentiek közül. Az asszertivitás és a meggyőző képesség jártasság, s így – mint minden jártasság – fejleszthető. A szemináriumon a hallgatóknak lehetőségük nyílik számos asszertív és meggyőző kommunikációs technika elsajátítására: érzelmek kifejezése, bizalom fejlesztése, egyenlőség a kapcsolatokban, illetve segítségkérés.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Hadfield, Sue – Hasson Gill: Asszertivitás – hogyan érvényesítsük sikeresen az érdekeinket? Budapest, Scolar Kft. 2015. ISBN 978963 2443935

Bishop, Sue: Asszertivitás. Budapest Manager 2008. ISBN 9789639912045

Von Thun, Friedemann Schulz: A kommunikáció zavarai és feloldásuk. Általános kommunikáció pszichológia. Budapest, Háttér, 2012. ISBN 978 615 5124 06 8

Von Thun, Friedemann Schulz: Kommunikációs stílusok. Differenciáló kommunikáció pszichológia. Budapest, Háttér Kiadó 2014. ISBN 978 615 5124 29 7

Ajánlott irodalom:

Alberti, Robert L – Emmons, Michael L. 2008. Your Perfect Right: Assertiveness and Equality in Your Life and Relationships 9th Edition Atascadero California, Impact Publisher ISBN 987 1886230 866

Bettinghaus, Erwin 2003. A meggyőző kommunikáció. In: Horányi Özséb (szerk.). Kommunikáció I–II. Budapest: General Press Kiadó. I. 236–254. ISBN 9789639459052

="csB01248B">Peel, Malcolm: 1999. Kommunikációs készségfejlesztés. Budapest Trivium Kiadó ISBN 963 7570578

Zentai István: 1998. A meggyőzés útjai. A mindennapi élet meggyőzéspszichológiája. Budapest, Typotex Kiadó ISBN 978 963 9132 14 6

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.

Ismeri és átlátja azokat a hazai, európai és globális társadalmi és kulturális jelenségeket és problémákat, amelyek meghatározó szerepet játszottak és játszanak a társadalomtudományi gondolkodás alaptendenciáinak kialakításában.

Ismeri a kommunikáció és kultúra összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit a társadalmi kommunikáció összefüggésrendszerében.

Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.

Érti és átlátja a társadalmi érdekérvényesítés csatornáit, az érdekütköztetés fórumait és a döntések befolyásolásának legális és etikus módszereit.

Saját szakmai ismeretei alapján felismeri e terület kommunikációs és információs sajátosságait.

Birtokában van a szakterületén alkalmazható és alkalmazandó módszertani ismereteknek, érti a legújabb módszertani fejlesztések lényegét, átlátja ezek fejlődési tendenciáit.

Jól hasznosítható interdiszciplináris szaktudományos ismeretek, amelyek egyaránt kiterjednek a tömegmédia bölcsész- és társadalomtudományos megközelítéseire.

Alkalmas a média különböző munkaköreinek betöltésre.

b) képességei

Képes szakterülete ismereteit alkalmazni a problémák és konfliktusok felismerésére, és hatékonyan közre is tud működni ezek megoldási javaslat

ainak kidolgozásában és megoldásában.

Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.

Képes a hazai és külföldi társadalomtudományi források feltárására, feldolgozására, és szakmai munkája során a leszűrt következtetések gyakorlati alkalmazására.

Képes hiányosan rendelkezésre álló adatok esetében is helytálló és korrekt véleményt vagy bírálatot megfogalmazni, döntést hozni, és az ebből adódó következtéseket szakmai és nem szakmai közönség számára érthetően kommunikálni.

Képes az intézménye, illetve szakmai szervezete számára befogadható és végrehajtható projektek felkutatására, a pályázati és végrehajtási munka irányítására, és a folyamatot koordináló eredményes együttműködésre a partnerekkel.

Képes a változások kezelésére vonatkozó adaptáció koncepciójának kidolgozására, ennek munkatársaival és egyéb partnereivel való megvitatására és elfogadtatására.

Képes önálló szakmai koncepciók kidolgozására és ezek kivitelezésére.

Képes szakmai tudásának birtokában az eredményes és hatékony értelmiségi munkára.

Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.

c) attitűdje

Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.

Elfogadja a magyar és az európai identitás vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét és felvállalja ezen értékek képviseletét.

Igénye van az Európán kívüli kultúrák megismerésére, nyitottan és elfogadóan viszonyul e kultúrák felé.

Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait,

Kritikusan viszonyul azokhoz a megközelítésekhez, amelyek korlátozni kívánják a társadalomtud

ományok nyitottságát és sokszínűségét tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai kommunikációs színtereken.

Érzékeny és nyitott a legsúlyosabb társadalmi problémákra, szemléletét áthatja az elesettekkel és a kiszolgáltatokkal szembeni szakmai és emberi szolidaritás.

Elkötelezett a társadalmi egyenlőség, az élet minden területén érvényes demokratikus értékek, a jogállamiság és az európai értékközösség mellett és véleményét a megfelelő formában meg is tudja fogalmazni.

Bízik saját tudásában és képességeiben, elkötelezett a szakmai elképzelések iránt.

Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.

Nyitott és befogadó a társadalomtudományokban most formálódó minőségbiztosítási törekvésekkel szemben, elkötelezetten törekszik ezek saját szervezetben történő alkalmazására és működtetésére.

d) autonómiája és felelőssége

Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.

A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét, felelősséggel vállal fel és működtet egyenrangú partneri viszonyokat.

Önállóan és felelősségteljesen vesz részt saját intézménye és szervezete egységeinek létrehozásában és irányításában.

Felelősségteljesen építi fel szakmai karrierjét, és támogatja az általa irányított munkatársak szakmai életpályájának kibontakoztatását.

Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Minden szervezeti, intézményi tevékenysége során felelős módon veti latba tudását és befolyását a minőségi munkavégzés és annak elismertetése mellett.

class="cs43AFF24">Öntudatosan és felelősen áll ki minden kooperációs formában a társadalom, szűkebb szakmai területe és munkahelye jogi, etikai és szakmai normáinak következetes végrehajtása és védelme érdekében.

Felelősséget vállal választott szakterülete szakmai és etikai normáinak betartására.

Felelősséget vállal az általa előállított anyanyelvű és idegen-nyelvű szakmai szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

Ha szükséges, saját felelősségi körén belül felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.

Önálló és felelős szerepeket vállal hazai és nemzetközi szakmai szervezetek alapításában, működtetésében, érdekérvényesítő fórumok munkájában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMNT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe