Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja, hogy áttekintést adjon a
legfontosabb kommunikációs stílusról és azok funkciójáról. Beleértve a
meggyőző, az agresszív, a
passzív, a passzív-agresszív és az asszertív típusról. A diákok a félév során
megismerkednek ezen típusok összehasonlító elemzésével. Ezek után kerül a
vizsgálódás fókuszába a meggyőző és az asszertív kommunikáció, mely a két
legjelentősebb forma a fentiek közül. Az asszertivitás és a meggyőző képesség
jártasság, s így – mint minden jártasság – fejleszthető. A szemináriumon a
hallgatóknak lehetőségük nyílik számos asszertív és meggyőző kommunikációs
technika elsajátítására: érzelmek kifejezése, bizalom fejlesztése, egyenlőség
a kapcsolatokban, illetve segítségkérés. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: Hadfield, Sue – Hasson Gill: Asszertivitás – hogyan érvényesítsük
sikeresen az érdekeinket? Budapest, Scolar Kft. 2015. ISBN 978963 2443935 Bishop, Sue: Asszertivitás. Budapest Manager 2008 ISBN 9789639912045 :p> Von Thun,
Friedemann Schulz: A kommunikáció
zavarai és feloldásuk. Általános kommunikáció pszichológia. Budapest,
Háttér, 2012. ISBN 978 615 5124 06 8 Von Thun,
Friedemann Schulz: Kommunikációs
stílusok. Differenciáló kommunikáció pszichológia. Budapest, Háttér Kiadó
2014. ISBN 978 615 5124 29 7 Ajánlott irodalom: Alberti, Robert L – Emmons, Michael L.
2008 Your Perfect Right: Assertiveness
and Equality in Your
Life and Relationships 9th Edition Atascadero California, Impact Publisher
ISBN 987 1 886230 86 6 Bettinghaus,
Erwin Peel, Malcolm: 1999 Kommunikációs készségfejlesztés.
Budapest Trivium Kiadó ISBN 963 7570578 Zentai István: 1998 A meggyőzés útjai. A mindennapi élet
meggyőzéspszichológiája. Budapest, Typotex Kiadó ISBN 978 963 9132 14 6 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához
a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a. tudása -
jól hasznosítható interdiszciplináris szaktudományos ismeretek,
amelyek egyaránt kiterjednek a tömegmédia bölcsész- és társadalomtudományos
megközelítéseire b. képességei -
alkalmas a média különböző munkaköreinek betöltésre c.
pan> -
jó kommunikációs készség d. szakképzettség
alkalmazása -
a médiaintézményekben médiatartalmak előállítása |