Tantárgy adatlapja
A hallgatók a kurzus során megismerkednek az alapvető tréning módszerekkel és a csoportos és egyéni fejlesztő eljárásokkal. Történeti áttekintés keretén belül tárgyaljuk a különböző módszereket, számos gyakorlati példával illusztrálva működésmódjukat. Fogalmi tisztázást (tréning, facilitáció, moderáció, coaching) követően előtérbe kerülnek a klasszikus gyakorlati modellek, úgy mint a csoportdinamika (T-csoport), feedback-elv, corporate volunteering, blended-learning. Pszichológiai megközelítések: Maslow, Rogers, Moreno, Gordon, és Bohm-i dialóguscsoportok részét képezik a kurzusnak. Foglalkozunk a közösségfejlesztés és teamépítés gyakorlatával és vonatkozó kutatásaival (Belbin). A különböző tréning módszerek értékelése és elemzése révén a hallgatók reflexív gondolkodását és problémamegoldását kívánjuk erősíteni.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kelló É. (Szerk.) (2014). Coaching alapok és irányzatok. Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN 9789630595308
König, O. – Schattenhofer, K. (2014) Bevezetés a csoportdinamikába. Budapest: Dynamics Consulting. ISBN 9789630884570
Edding, C – Schattenhofer, K. (2016) Bevezetés a teammunkába. Budapest: Dynamics Consulting. ISBN 112233344567
Simon, F.B (2015) Bevezetés a konfliktus rendszerszemléletébe és a konfliktusmegoldásba. Budapest: Dynamics Consulting. ISBN 978-963-3585-2
Ajánlott irodalom:
Antons, K. (2006). A csoportdinamika gyakorlata: Gyakorlatok és technikák. Budapest: Synalorg. ISBN 9739630601451
Broad, M. L., Newstorm, J. W. (1992) Transfer of training: action-packed strategies to ensure high payoff from training investments. Reading MA: Addison – Wesley. ISBN 0201192748
Gordon, T. (2015) V.E.T. Vezetők könyve. Gordon Kiadó, Budapest. ISBN 9789639766129
Martin, B. O., Kolomitro, K., Lam, T. C. M. (2014). Training Methods: A Review and Analysis. Human Resource Development Review. 13(1),11–35.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jól hasznosítható interdiszciplináris szaktudományos ismeretek.
b) képességei
Jó kommunikációs készség, nagyfokú motiváció, problémaérzékenység, nyitottság a szakmai újdonságok megismerésére, elemző képességek, jó problémamegoldó képesség.
c) attitűdje
d) autonómiája és felelőssége