Tantárgy adatlapja
Változások a gyermekvállalásban, a családi szerepekben és a gyermeknevelési kultúrában. Családtípusok, nevelési szokások. A szülő-gyermek kapcsolat, a család és a nevelési gyakorlat, a nevelési szokások hatása a fizikai, kognitív és társas-érzelmi fejlődésre. A kisgyermekek egészséges szokásrendszerének kialakítása a családban. A korai tapasztalatok, a szülőség/nevelés, a családi kapcsolatok és a kora gyermekkori fejlődés és lelki egészség összefüggései. Az inkluzív koragyermekkori nevelési ökoszisztéma-modell adaptációja. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Nyitrai Ágnes (2015): Kisgyermekek nevelése a családban és a bölcsődében. Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Kaposvár. Mary Kyriazopoulou, Paul Bartolo, Eva Björck-Akesson, Climent Giné és Flora Bellour (szerk.) (2017): Inkluzív koragyermekkori nevelés. European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Danis Ildikó Németh Tünde Prónay Beáta Góczán-Szabó Ildikó Hédervári-Heller Éva (szerk.) (2020): A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata. I. kötet., Semmelweis egyetem, Budapest. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átfogóan ismeri a neveléstudomány és a hozzá kapcsolódó társ- és határtudományok legfontosabb hazai és nemzetközi elméleteit, összefüggéseit és probléma megoldási módszereit. Átlátja a szakmapolitikai fejlesztési irányokat, ismeri az oktatási rendszerek fejlesztésének európai és világtendenciáit szakterülete és a hozzá kapcsolódó egyéb ágazati ellátó rendszerek működésének szabályozását és összefüggéseit. Ismeri a nevelés-oktatás elméleti modelljeinek hátterét, a különböző elméleti paradigmák evolúcióját, rendszerbe tudja foglalni a multi- és interkulturális pedagógia nemzetközi megközelítéseit. b) képességei Képes önálló szempontok szerint szakmai anyagok elkészítésére, kutatásai eredményeinek objektív bemutatására, elemzésére, és rövidebb szakmai tanulmányok önálló megírására. Képes értelmezni a szaktudományos vitákat, össze tudja hasonlítani a különböző álláspontok argumentumait, képes azokat interpretálni. A lehetőségek és korlátok figyelembe vételével képes az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére. Magas szintű szakmai kommunikációra képes szóban és írásban, ehhez alkotó módon alkalmazza a web-es információszerzési technikákat. Képes egy idegen nyelven magas szintű szakmai szövegértelmezésre és alapszintű szakmai kommunikációra. Differenciáltan és adaptívan kommunikál szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képes irányítani, moderálni. Képes pályázatokat önállóan kezdeményezni, tervezni, lebonyolítani, értékelni. Képes szakmai közösséget építeni. c) attitűdje Kreatív megoldásokat keres adott témakörök mély megismerésére, a releváns kutatási módszerek alkalmazására, nyitott a kutatási kooperációra, felismeri a közös munka jelentőségét. Motivált, kezdeményező innovatív fejlesztésekben, kezdeményező szerepet vállal munkahelyi szervezetében. d) autonómiája és felelőssége Megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben, a kooperációban vezető és vezetett szerepeket is hatékonyan betölt. |