Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók megismerkednek a
nyugati filozófiatörténetben megjelent legfontosabb problémákkal. Ilyen
Isten, a világ, az ember, továbbá az ismeret, a cselekvés, a társadalom, a
történelem, valamint a vallás egészleges problémái. Külön hangsúlyozódik a
gondolkodás alapproblémája annak logikai, ideális, pragmatikus, közösségi,
történeti, etikai és vallási jelentőségében. A tantárgy célja, hogy világossá
tegye a filozófiai problematika sokféleségét és kifejezésre juttassa a témák
egységesítésének lehetőségeit és határait, valamint tárgyalhatóságukat a
filozófián belül és kívül. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Ambrus
Gergely, Demeter Tamás, Forrai Gábor, Tőzsér János (szerk): Elemefilozófia szöveggyűjtemény,
Budapest: L’Harmattan, 2008. Farkas
Katalin, Huoranszki Ferenc (szerk.) Modern
metafizikai tanulmányok, Budapest: ELTE Eötvös Kiadó, 2004. Grayli ng,
A. C. : Filozófiai kalauz,
Budapest: Akadémia Kiadó, 1997. Swinburne,
R.: Isten volt Jézus?, Bp.:
Helikon, 2011. W. H. Martinich, D. Sosa (eds.): A Companion
to Analitic Philosophy, Blackwell, 2005. |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átfogó
és részletekbe menő ismeretekkel rendelkezik a filozófiatörténet, a logika,
az ismeretelmélet, a nyelvfilozófia, a metafizika, a politikai filozófia, az
etika, az esztétika, az elmefilozófia, a történelemfilozófia, a
tudományfilozófia és a vallásfilozófia ismeretköréről. Áttekintéssel
rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és
a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről. Elmélyültebb,
az illető problémaköröket részleteiben is feltáró ismereteket szerzett a
filozófia több részterületéről. b) képességei Képes
analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a
szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli
elhelyezésére és értelmezésére. Képes
a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára. Képes
a filozófia egészével, illetve annak egy-egy részdiszciplínájával, továbbá
ezek alkalmazásával kapcsolatos problémák felismerésére és kreatív
kezelésére. Szakmai
és interdiszciplináris ismereteik alapján önálló kutatások kialakítására és
lefolytatására képes. A
kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az
információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek
különböző nézőpontok szerint írásban és szóban is képes magas szinten bemutatni. Képes
eredményeit különböző tudományos fórumokon megjeleníteni. Képes
aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai elemzésének áttekintésére és
újragondolására a globális változások legfontosabb - multikulturális,
természeti-környezeti és társadalmi-politikai - összetevői tekintetében. c) attitűdje Nyitott
arra, hogy a filozófiai képzésben elsajátított ismereteket és készségeket más
területeken is kamatoztassa, továbbá arra, hogy ennek során ezeket a más
területeket is előzetes beidegződöttségek és korlátok nélkül értelmezze és
értékelje. Együttműködő
és befogadó mások álláspontjának tekintetében. Törekszik
az álláspontokat mélyebben megérteni és több oldalról is kibontani és
értelmezni. Nyitott
a megoldandó problémák megértése és ezek megoldása iránt.
="mso-fareast-font-family:
Calibri;mso-ansi-language:HU;mso-fareast-language:HU;mso-bidi-language:AR-SA">Törekszik
a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és
végrehajtására. Törekszik
saját tudása magasabb szintre történő emelésére, képzési területén belül
további elmélyült kutatások művelésére, önfejlesztéssel folyamatosan új
képességek kialakítására és ebben mások hasonló törekvéseinek előmozdítására. Törekszik
az aktuális filozófiai kutatások és a tudományos munka, valamint a különböző
korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek elfogulatlan
értékelésére. d) autonómiája és
felelőssége Kezdeményez,
döntéseket hoz összetett és előre nem kiszámítható helyzetekben, és személyes
felelősséget vállal ezekért. Érdeklődik,
nyitott, és állást foglal a filozófia és a kultúra, illetve a filozófia és a
tudományok közötti párbeszéd során. Alapos
szakmai, kulturális és tudományos tájékozottságot, nagyfokú kreativitást,
valamint komoly elemző készséget, figyelmet, átfogó és elmélyült ismereteket
igénylő feladatokat fogalmaz meg és valósít meg következetesen. A
filozófia területén szerzett tudását kreatívan alkalmazza, a mélyebb
összefüggések megértéséhez és magyarázatához szükséges megfelelő
információkat beszerzi. Kutatási
módszereket értékel, és önállóan alkalmaz a filozófia releváns területein. Saját tevékenységét elfogulatlanul értékeli, az
értékek felfogására és értelmezésére törekszik. |