Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy áttekintést adjon Közép-Ázsia belső viszonyairól, történelméről, politikai hagyományairól és jelenéről. A tantárgy oktatási célból tágabban értelmezi Közép-Ázsia fogalmát, mint azt a modern tudomány teszi és kitér Afganisztán és Pakisztán komplex problémáira is, hiszen modern világunkban ezen országok nagyon fontos szerepet játszanak a világpolitika alakulásában.
A tárgy történeti megvilágításban áttekinti a szűkebben vett Közép-Ázsia múltját a mongol hódítástól a Szovjetunió megalakulásáig, majd részletesen foglalkozik szovjet Közép-Ázsia politikai, gazdasági és kulturális jellegzetességeivel. Külön figyelmet fordít a közép-ázsiai rendszerváltások sajátosságaira, a klán-struktúrák meghatározó szerepére és az egyes önálló új köztársaságok alkotmányos rendszerére. Pakisztán tekintetében – egy rövid történeti áttekintést követően – részletesen elemzi az alkotmányos rendszer változásait, az iszlám előre törésének okait és társadalmi hátterét, a hadsereg politikai és gazdasági szerepét valamint a társadalmi struktúrákat. Kitér továbbá
az állam szétesésének okaira, az etnikai és területi megosztottságra, a szektás konfliktusokra, a modernizáció ellentmondásosságaira, a pártrendszer sajátosságaira és Kashmír problémájára.
Afganisztán tekintetében a strukturális problémákat szintén történeti keretekbe ágyazva tárgyalja, kitérve az afgán modernizációs kísérletek ellentmondásaira és negatív hatásaira. Részletesen tárgyalja a kommunista hatalomátvételt és az azt követi szovjet megszállást, a kivonulás okait és következményeit és a polgárháborút. Külön hangsúlyt kap a tálibmozgalom elemzése mind politikai, mind ideológiai szempontból. A félévet a bonni konferencia és az azt követő esztendők eseményeinek
értékelése zárja.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Stephen P. Cohen: The Idea of Pakistan. Brookings Institution Press: 2006. ISBN 978-0815715030
Kathleen Collins: Clan Politics and Regime Transition in Central Asia. Cambridge University Press: Cambridge: 2006. ISBN 978-0-8157-1503-0
Gilles Dorronsoro: Revolution Unending: Afghanistan, 1979 to the Present. Columbia University Press: 2005. ISBN 9780231136266
Ahmed Rashid: Jihad. The Rise of Militant Islam in Central Asia. Yale University Press: New Haven: 2002. ISBN 978-0142002605
Olivier Roy: The New Central Asia. I. B. Tauris: London: 2000. ISBN 978-0814775554
Rumer-Trenin-Zhao: Central Asia: Views from Washington, Moscow, and Beijing. M. E. Sharpe: New York: 2007. ISBN 978-0765619952
Svatopluk Soucek: A History of Inner Asia. Cambridge University Press: Cambridge: 2000. ISBN 978-0521657044
Lawrence Ziring: Pakistan: At the Crosscurrent of History. Oneworld Publications: 2005. ISBN 978-1851683949
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a világpolitikai folyamatokat meghatározó főbb nagyhatalmak külpolitikáját, illetve a világgazdaságban elfoglalt helyét.
Ismeri a világ főbb civilizációinak, kultúrkörének és a nagy világvallásoknak a sajátosságait.
Rendszerezett ismeretekkel rendelkezik a magyar, az európai és az Európán kívüli politikai rendszerekről, valamint a kormányzati rendszerek domináns nemzetközi típusairól.
b) képességei
Képes a megszerzett interdiszciplináris ismeretek birtokában egy adott világpolitikai konfliktus és válság külpolitikai elemzésére.
c) attitűdje
Nyitott és toleráns azoknak a társadalmi csoportoknak a nézeteivel, gondolkodási formáival és életmódjával szemben, amelyekkel társadalomkutatóként szakmai munkája során kapcsolatba kerül.
d) autonómiája és felelőssége