Tantárgy adatlapja
A kurzus célja az egyes szláv nemzetek kultúrájának
elhelyezése és értelmezése közép- és kelet-európai kontextusban, a közös
történelmi és szellemi gyökerű párhuzamok és az önálló jegyek kiemelése,
elsősorban a képzőművészet, az építészet, a zene, a tudomány a népi és
populáris kultúrák fejlődésének vizsgálata. Témakörök: középkori irodalmi és
művelődéstörténeti kapcsolatok; a szláv reneszánsz Közép- és Kelet-Európában
(művelődés, festészet, építészet, zene); a huszitizmus és a reformáció által
kiváltott szellemi mozgalmak; a latinság és a nemzeti nyelvű irodalmak
kezdetei; a barokk szlavizmus kialakulása; a magyar szláv (magyar-lengyel,
magyar-orosz, magyar-cseh) művelődéstörténeti kapcsolatok. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom:
http://mtdaportal.extra.hu/books/szekfu_gyula_a_magyarsag_es_a_szlavok_Optimized.pdf
Ajánlott irodalom:
|
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása –
megismeri a
szlávság közös – az egyes szláv nemzeti közösségeken túlmutató – művelődéstörténetét, kulturális és nyelvi
identitásának fejlődéstörténetét; –
megismeri az
alapvető összefüggéseket a szláv, a magyar és az európai identitás
legfontosabb objektumai és szövegei között; –
megismeri az
elit és a népi kultúra közös szláv elemeit. b)
képességei –
európai
kontextusba tudja helyezni az egyes nemzeti kultúrákat; –
képes helyesen,
összefüggéseiben értelmezni az adott szláv nyelvű kulturális jelenségeket és
azok történeti beágyazottságát. |