Tantárgy adatlapja
A mesterképzés szintjén a tárgy ismét, a
korábbiaknál alaposabban kerül terítékre. Mivel a tudományelmélet csak a XX.
században lépett fel önálló diszciplínaként, e tárgy oktatásában nem a
tudomány lényegére vonatkozó klasszikus álláspontokat, hanem azokat a modern
koncepciókat vesszük szemügyre, amelyek mindenekelőtt Carnap, Popper, Kuhn,
Lakatos és Feyerabend műveiben fogalmazódtak meg és váltak híressé. A
szövegek elemzésén át főképp a tudományok módszereire, struktúrájára,
előfeltevéseire és céljaira koncentrálunk, illetve arra a problémára, hogy
mennyiben „deskriptív” és mennyiben „normatív” az általunk éppen vizsgált
tudományelméle |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Forrai
Gábor – Szegedi Péter [Szerk.]: Tudományfilozófia.
Szöveggyűjtemény. Budapest, Áron, 1999., 594 o. Laki
János [Szerk.]: Tudományfilozófia.
Budapest, Osiris – Láthatatlan Kollégium, 1998., 219 o. Kuhn,
Thomas S.: A tudományos forradalmak
szerkezete. Budapest, Gondolat, 1984., 322 o. Lakatos
Imre: Tudományfilozófiai írásai.
Budapest, Atlantisz, 1997., 188 o. Popper, Karl R.: A tudományos kutatás logikája. Budapest, Európa, 1997., 509 o. Küng, Hans: Minden dolgok kezdete.
Természettudomány és vallás. Ford. Hankovszky T. Budapest: Kairosz, 2009. |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Áttekintéssel
rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és
a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről. Elmélyültebb, az illető problémaköröket
részleteiben is feltáró ismereteket szerzett a filozófia több
részterületéről. Elsajátította és aktívan alkalmazni tudja az összetett
tudományos problémákkal foglalkozó dolgozatok elkészítéséhez szükséges
módszertani ismereteket. b) képességei Képes analitikus, összefoglaló és további
elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a szövegek elemzésének, a szövegeknek a
filozófiai tradíció egészén belüli elhelyezésére és értelmezésére. Képes a
fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára. Képes a filozófia
egészével, illetve annak egy-egy részdiszciplínájával, továbbá ezek
alkalmazásával kapcsolatos problémák felismerésére és kreatív kezelésére.
Szakmai és interdiszciplináris ismereteik alapján önálló kutatások
kialakítására és lefolytatására képes. A kor igényeinek megfelelően
hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az információkat, érveket és elemzéseket
szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerint írásban és
szóban is képes magas szinten bemutatni. Képes eredményeit különböző tudományos
fórumokon megjeleníteni. Képes aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai
elemzésének áttekintésére és újragondolására a globális változások
legfontosabb - multikulturális, természeti-környezeti és társadalmi-politikai
- összetevői tekintetében. |