Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Közösségek mediatizált kommunikációja
Tárgy kódja: BMLKM03800M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Páprádiné Szilczl Dóra
Tárgyleírás:

A szeminárium a közösségek, egyházi közösségek társadalomtörténeti értelmezését, valamint – deskriptív és nem normatív értelemben megengedett – sajátos önértelmezését tekintetbe véve igyekszik a kommunikáció területeinek azon részeit, elemeit, beszéd- és más kifejezésformáit elemezni, ahol a mediatizáció a közvetítettség sajátos feladataival szembesíti a közösségeket, az egyházat. A szeminárium ennek az artikulációnak a közösség tagjainak, a hívő személy integritásán belüli, interperszonális és csoportbeli valamint szervezeti és társadalmi kommunikációs területeit érinti. Az egyház mediatizált kommunikációja a kommunió, a „közösségesítés” belső fogalmi tartalmainak irányába tájékozódik és történetileg vizsgálva minden történelmi periódusban önértelmezésének és külső értelmezettségének összefüggésében kerül tárgyalásra. Ebben a kifejeződésben, közvetítettségben különös fontosságú korunk egyik nagy jelentőségű párbeszéde, amit Jürgen Habermas és Johann Baptist Metz folytat az egyház mediatizált kommunikációjának „szemantikai tartalékairól”.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Habermas, J.: A társadalomtudományok logikája. Budapest: Atlantisz, 1994. 120–127; 277292. ISBN 963 7978 52 6

2. Habermas, J.: Kommunikatív etika: a demokratikus vitákban kiérlelődő konszenzus és társadalmi integráció politikai-filozófiai elmélete Budapest Új Mandátum Kiadó. 2001 ISBN 9639336173

3. Habermas, J.: Hit – tudás, megnyitás. In: Nagyvilág, 2002. 12.

4. Metz, J. B.: Az új politikai teológia alapkérdései. Budapest: L’Harmattan, 2004.  83–124. ISBN9639457477

5. Metz, J. B.: Szenvedéstörténet és megváltástörténet. Budapest: L’Harmattan, 2005. 41–128.

ISBN 9637343237

 

Ajánlott irodalom:

 

1. Thompson, J. B.: Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication. Stanford: Stanford University Press, 1990. ISBN 9781814718462

2. Lázár Kovács, Á.: A nyilvánosság etikai és esztétikai dimenziói. Budapest: L’Harmattan, 2006. 81–108. ISBN 9639683302

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)     

n>Tudása

-Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére,a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és

 

b)      Képességei

- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.

 

c)       Attitűdjei

-      &

nbsp;   Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.

 

d)      Autonómiája és felelőssége

-          Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját, szervezetét és szakmai csoportját, elkötelezetten szolgálja és képviseli szakmája érdekeit.

-           

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMLT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe