Tantárgy adatlapja
A biblioterápia aktív formájában a terapeuták
gyakran használnak a terápiás cél (és nem irodalmi szövegek minél
professzionális létrehozása) érdekében olyan, a kreatív írás technikáin is
alapuló módszereket, amelyekkel a csoporttagok saját élményekre, érzésekre
támaszkodó írásbeli önkifejezését segítik elő. Ezeknek a feladatoknak
köszönhetően lehetőség nyílik arra, hogy a csoporttagok intenzív, koncentrált
módon reflektáljanak saját belső világukra, emlékeikre, s egyúttal bizonyos
mértékig racionalizálják is ezeket. Az alkotások közös meghallgatása,
megosztása sokszor katartikus pillanatokat idéz elő, és jelentősen erősíti a
csoportkohéziót is. A tantárgy célja, hogy bemutassa a hallgatóknak az ilyen
típusú technikákat, és alkalmat teremtsen arra, hogy önmaguk is kipróbálják
ezeket. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
PENNEBAKER, J. W., John F. Evans (2018): A gyógyító írás, Kulcslyuk Kiadó, Bp. ISBN:
9786155281525 SAMU Á. (2004): Kreatív
írás. Az ötlettől a kész írásműig. A fogalmazás tanítása másképp, Holnap
Kiadó, Bp. ISBN: 9789633490327 PENNEBAKER, J. (2005): Rejtett
érzelmeink, valódi önmagunk. Az őszinte beszéd és írás gyógyító ereje,
Háttér Kiadó, Bp. ISBN: 9639365386 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Kreatív íráskészség kialakítása. A kreatív írás terápiás alkalmazása. |