Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus elméleti és gyakorlati alapokat nyújt a krízishelyzetek diagnosztizálásához és rendszerezéséhez, különös tekintettel a különböző kultúrájú, vallású, nemű és életkorú egyénekre. A kurzus részletekbe menően foglalkozik a krízis- és veszteségfeldolgozás fázisaival, jeleivel, valamint azok viszonyával a pszichopatológiai és pszichiátriai kórismékhez. Emellett megvizsgálja a krízisdiagnosztikai lehetőségeket és eszközöket a különböző csoportok esetében, e fentieken kívül beleértve a fogyatékkal élőket is. A kurzus lehetőséget biztosít arra, hogy a hallgatók mélyebb megértést szerezzenek a krízisdiagnosztika lehetőségeiről, módszereiről és alkalmazási területeiről, és fejlesszék a gyakorlati készségeiket a krízishelyzetek kezelésében.
Főbb témakörök:
1. Krízis- és veszteségfeldolgozás fázisai és jelei:
Az akut krízishelyzetek és hosszú távú veszteségek feldolgozásának fázisai
A krízisjelek felismerése és értelmezése különböző életkorú egyéneknél
Az adaptív és maladaptív reakciók közötti különbségek
2. A krízishelyzetek viszonya a pszichopatológiai, pszichiátriai kórismékhez:
A krízisek pszichopatológiai és pszichiátriai vonatkozásai
A krízisekhez kapcsolódó mentális zavarok és kórismék
Az átfogó értékelés és diagnosztikai folyamat jelentősége krízishelyzetekben
3. Krízisdiagnosztikai lehetőségek és eszközök:
Krízisdiagnoszti
kai interjútechnikák és kérdőívek alkalmazása
A világjáték és más kreatív terápiás módszerek szerepe a krízisdiagnosztikában
Esettanulmányok és gyakorlati példák a krízisdiagnosztikai folyamatokról és eszközökről
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Comer, R. J. (2003) A lélek betegségei. Pszichopatológia. Budapest: Osiris Kiadó.115-140 és 205-217.
Perczel Forintos D., Ajtay Gy., Barna Cs., Kiss Zs., & Komlósi S. (2012). Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában, 3. kiadás, Budapest: Semmelweis Egyetem, OK, Klinikai Pszichológia Tanszék.
Ajánlott irodalom:
Garnefski, N. Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and depression. Personality and Individual Differences, 30, 1311–1327
Endler, N. S., & Parker, J. D. A. (1994) Assessment of multidimensional coping: Task, Emotion and Avoidance Strategies. Psychological Assessment, 6(1); 50-60.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A pszichés egyéni és társas krízisek, a krízispszichológia alapjainak megismerése.
A szakterület és kapcsolódó ismeretanyagának megszerzése.
b) képességei
A krízisben lévő személyek diagnosztikai felmérésének képessége.
Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Az önreflexív témák elsajátítása után az áldozattal, túlélővel való együttérzés képességének növelése.
d) autonómia és felelősség
Egész szakmai pályafutása során folyamatos jelleggel törekszik a szakterüle
ti tudásgyarapításra.
Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.