Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kultúra- és életmódkutatások
Tárgy kódja: BMNSZ26600M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Rosta Gergely László
Tárgyleírás:

A szeminárium célja, hogy a betekintést nyújtson a tágan értelmezett kultúra és az emberi életvitel összefüggéseinek szociológiai és antropológiai kutatásaiba. A kurzus során kiemelt hangsúlyt fektetünk a meghívott előadók tapasztalatain, a feldolgozott szakirodalmakon és a hallgatók kutatói munkáján keresztül a kultúrakutatás kutatásetikai kérdéseire és módszertani dilemmáira.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

BAKÓ Boglárka (2004) A terepmunka értelm(ezés)e, avagy az etikusság határán. Kisebbségkutatás 13(3), 388-394.

BICZÓ Gábor (2022) Kutatásetika a kortárs antropológiában. Különleges bánásmód 8(3)

CSÁJI László Koppány (2020) Hasznosítható-e az „értelmezés hatalma”? Újabb antropológiai módszerek kutatási eredményeinek hatása vallási kisközösségekre és környezetükre. Kultúra és Közösség 12(4), 49-67.

DURST Judit (2017) „De ugye biztos nem lesz ebből baj?” Posztterepmunka, kooperatív etnográfia, avagy módszertani reflexiók az informális gazdaságot övező félelem csendjének megtöréséről. Szociológiai Szemle 27(2): 88-111. http://real-j.mtak.hu/9529/2/Szociologiai_szemle_2017_02.pdf

HRADIL, Stefan (1995) Régi fogalmak és új struktúrák. Miliő-, szubkultúra- és életstílus-kutatás a 80-as években. In Andorka Rudolf, Stefan Hradil és Jules Peschar (szerk.) Társadalmi rétegződés. Budapest: Aula, 1995. pp.: 347-390.

LOSONCZI Ágnes: Az életmód az időben, a tárgyakban és az értékekben. Budapest: Gondolat, 1977.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudá

sa

A hallgató tudása elmélyül a kultúra- és életmódkutatás történetében, irányaiban, módszereiben, etikai és módszertani dilemmáiban.

A hallgató tudása elmélyül a szeminárium keretében tárgyalt részterületek kutatásának kulcskérdéseiben.

b) képességei

A hallgató képessé válik a kultúra és az életmód fogalmának differenciált értelmezésére.

A hallgató képessé válik a kutatásmódszertani kihívások felismerésére és differenciált értelmezésére.

A hallgató gyakorlatot szerez kutatási témájának interpretációjában.

A hallgató magabiztosan eligazodik szűkebb szakterülete szakirodalmában és képes azok értelmező és kritikai feldolgozására.   

c) attitűdje

A hallgató érzékennyé és képessé válik a kutatói reflexivitásra és önreflexivitásra.

A hallgató érzékennyé és képessé válik a kutatói etika kihívásainak értelmezésére.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe