Tantárgy adatlapja
A Kultúrdiplomácia című előadás célja, hogy segítse
a hallgatók eligazodását a nemzetközi kulturális kapcsolatok rendszerében,
világos képet adjon a kapcsolatokat működtető intézményekről és hálózatokról.
Célja továbbá, hogy felvázolja a magyar kulturális diplomácia alapelveit és
eszközrendszerét, a nyilvános diplomáciában elfoglalt helyét és történetét. A
kulturális diplomáciai tevékenység épít a jog- a kommunikáció- és a
történettudományra, annak elengedhetetlen alapja az esztétika, a különböző
művészeti ágak kiemelkedő képviselőinek ismerete. Összességében azonban olyan
hagyományok és módszerek együttes kezeléséből áll, amelyek szükségesek
kultúránk sikeres megismertetéséhez szerte a világban. A féléves kurzus így
nagy hangsúlyt fektet arra, hogy egy-egy esettanulmányon, jó gyakorlatok
példáján keresztül vezesse be a hallgatókat a „műhelytitkokba”. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
1. Kötelező
irodalom Jogszabályok, jegyzőkönyvek A szerzői jogról szóló 1999. évi
LXXVI. törvény Tanulmányok,
tanulmánykötetek Gál Vilmos, A
világkiállítások és Magyarország (1851-1900), Polgári Szemle, 2009.
december, 5. évf. 6. sz. Papp-Váry Árpád Ferenc, Az
országmárkázás elmélete és gyakorlata, rekláMérték, IV. évf., 34. szám,
2006. július-augusztus. Simon-Nagy Lilla, Nyilvános
diplomácia (PhD értekezés), Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest, 2012,
42-63. Singh, J. P. – MacDonald,
Stuart, Soft Power Today. Measuring the
Influences and Effects, 2017, 11-27. Szigethy Gábor (szerk.), Hírünk
a világban, Neumann, Budapest, 2003. Szörényi András, A
társadalmi diplomácia (public diplomacy) újraértelmezése a 21. században,
Külügyi Szemle, 2010/4, 137-157. Ujváry Gábor, „Iskola”
a határon túl: a Római Magyar Intézet története 1912-1945, Levéltári
Szemle, XLV. évf. (1995), 4, 3-27. Ujváry Gábor, Tudományszervezés
– történettudomány – forráskritika, Levéltári Szemle, XLIV. évf. (1994),
3, 10-26. 2.
Ajánlott
irodalom 2011. évi LXXVII.
törvény a világörökségről Bába Iván (szakmai főszerk.), Diplomáciai lexikon, Éghajlat Könyvkiadó, Budapest, 2018. Gál Vilmos, Világkiállító
magyarok, Holnap Kiadó, Budapest, 2008. Görög Ibolya, Protokoll – az életem, Athenaeum
Kiadó, Budapest, 2017. Hankiss János, A
kultúrdiplomácia alapvetése, Debrecen, 1937. Hidasi Judit, Interkulturális
kommunikáció, Scolar Kiadó, Budapest, 2008. Malota Erzsébet – Mitev Ariel, Kultúrák találkozása, Alinea Kiadó,
Budapest, 2013. Margitay Tihamér, Az érvelés mestersége,
Typotex Kiadó, Budapest, 2012. Pritz Pál (szerk.), Magyarságkép
a 20. században, Limes XXI. évf., 2008/2-3. Ujváry Gábor, A
harmincharmadik nemzedék. Politika, kultúra és történettudomány a „neobarokk
társadalomban”, Ráció Kiadó, Budapest, 2010. Ujváry Gábor, Bécs
és a magyar kulturális külpolitika. Kulturális hídfőállások. A külföldi
intézetek, tanszékek és lektorátusok szerepe a magyar kulturális külpolitika
történetében, II., Ráció Kiadó, Budapest, 2017. Ujváry Gábor, Kulturális
hídfőállások. Az I. világháború előtti időszak és a berlini mintaintézetek,
Ráció Kiadó, Budapest, 2013. |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Magas szinten ismeri és a magabiztos gyakorlati
használhatóság követelményeinek megfelelően érti és értelmezi a legfontosabb
társadalomtudományi összefüggéseket. Tájékozott a főbb civilizáció- és
kultúraelméletekben, valamint ismeri az egyes régiók főbb gazdasági,
politikai és társadalmi tendenciáit. Ismeri a világ főbb civilizációinak,
kultúrkörének a sajátosságait. Rendszerezett ismeretekkel rendelkezik a
magyar, az európai és az Európán kívüli politikai rendszerekről, valamint a
kormányzati rendszerek domináns nemzetközi típusairól. b)
képességei Képes megérteni az egyes államok főbb
külpolitikai döntéshozatali mechanizmusát. valamint képes tájékozódni a
különféle nemzetközi szervezetek döntéshozatali mechanizmusában. Képes
definiálni a nemzetközi rendszer egyes szereplőinek gazdasági, politikai és
kulturális érdekeit, illetve azok összefüggésrendszerét. Képes a hazai és
külföldi társadalomtudományi források feltárására, feldolgozására és szakmai
munkája során a leszűrt következtetések gyakorlati alkalmazására. Képes a
társadalmi konfliktusok és problémák bonyolult rendszerében eligazodni,
szűkebb szakterületén elmélyültebb ismereteire építve aktívan be tud
kapcsolódni a konfliktusok feltárásának munkálataiba. |