Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kutatásmódszertan
Tárgy kódja: BBLTI00100
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Rajki Zoltán
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

Olyan megbízható módszertani alapozás nyújtása, amely segíti a hallgatókat a képzés során és a későbbi pályafutásuk alatt szükséges pedagógiai, gyógypedagógiai, inklúziós és társadalmi kutatások megértésében és feldolgozásában.

A hallgatók felkészítése a gyógypedagógiai szakterületen alkalmazható, kisebb mintát igénylő, gyakorlati felmérések megtervezésére, lebonyolítására és az eredmények értelmezésére, különösen a fogyatékossággal élő csoportok, családjaik és a pedagógiai környezet vizsgálata során.

Az eredmények gyakorlati hasznának bemutatása, különös tekintettel arra, hogyan használhatók fel ezek a pedagógiai és gyógypedagógiai fejlesztésekben, valamint az inklúziós stratégiák kialakításában és az egyéni fejlesztési tervek megalkotásában.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Eco, Umberto (2002): Hogyan írjunk szakdolgozatot. Budapest: Kairosz Kiadó,

Babbie, Earl( 2002): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó,

Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári Egyetem. Kaposvár. http://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf

Gál Zita (2013): Gyógypedagógiai pszichodiagnosztika. Szegedi Tudományegyetem. Mentorháló

http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Gyogypedagogiai%20pszichodiagnosztika/

Sándor Anikó (2018): „Az egy&u

uml;ttgondolkodásból fakadó többlettudás az értelme” Az inkluzív kutatás módszertana egy fogyatékosságtudományi kutatás tapasztalatai tükrében: Gyógypedagógiai Szemle, 2018. 1.

Ajánlott irodalom:

Csíkos Csaba (2009): Mintavétel a kvantitatív pedagógiai kutatásban. Gondolat Kiadó, Budapest.

Csíkos Csaba (2012): Pedagógiai kísérletek kutatásmódszertana. Gondolat Kiadói Kör Budapest.

Marton Klára (szerk.)(2009): Neurokognitív fejlődési zavarok vizsgálata és terápiája - Példák a bizonyítékon alapuló gyakorlatra. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest.

Siró Béla (2007): Könyvtári ismeretek, könyvtárhasználat, információtechnika. Pedellus, Debrecen.

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a fogyatékossággal élő személyek, csoportok és környezetük megismerésére alkalmas felmérés, diagnosztika területeit, formális és informális eljárásait, a diagnosztikán alapuló gyógypedagógiai tervezés különböző szintjeit, ezek összefüggéseit és szervezeti beágyazottságát.

Ismeri a szakmai együttműködés és csoportmunka alapelveit, útjait és megvalósításának módszertanait.

b) képességei

Képes saját pedagógiai tevékenysége hatását felmérni, és kritikusan elemezni, pedagógiai tapasztalatait és nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni, majd ezek alapján a szükséges önkorrekciót végrehajtani.

Alapvető kutatásmódszertani ismereteit az adott fogyatékossági csoportnak megfelelően adaptív módon alkalmazza, felismeri, hogy az adott fogyatékossági csoportnak és kutatási témának megfelelően milyen kutatási módszert célszerű alkalmazni. Lehetőség szerint inkluzív kutatásmódszertani eljárásokra törekszik.

Felismeri egy módszer tudományos megalapozottságának meglétét vagy hiányát.

Képes a szakmai képzéssel és különösen a saját szakterületével, szakterületeivel kapcsolatos gondolatok, érzé

;sek és tények szóban és írásban történő megértésére, kifejezésére és értelmezésére különböző társadalmi, gazdasági és kulturális kontextusokban.

Képes a team-munkához szükséges kooperációra, kommunikációra.

c) attitűdje

Felelősen képviseli az adott téma szakszerű és korrekt, adott idegen nyelvi meghatározásait, és ezeket a konkrét kommunikációs szituáció, az adott szociokulturális háttér figyelembevételével és a változó világra való nyitottsággal használja.

d) autonómiája és felelőssége

Tudományosan és módszertanilag megalapozott fogyatékosságügyi és gyógypedagógiai nézeteit és döntéseit felelősséggel vállalja.

Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai, társtudományai módszertani kultúráját.

Munkáját teamben végezi, szakmai műhelyekben aktívan vesz részt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
tanító BALP-XTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BALP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe