Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók mesterszinten sajátítsák el a pszichológiai kutatások módszertani-elméleti alapelveit, és alkalmazási területeinek főbb alapelveit.
Témák:
Az empirikus kutatás, mint tudományelméleti és gyakorlati probléma.
Indukció és dedukció viszonya. A kutatás szerepe a pszichológiában. A kutatás szerepe a szakmai életút során. Kutatási projektmenedzsment. Irodalomkutatás és irodalmi áttekintés. Kérdésfeltevés és hipotézisalkotás. Kutatási módszerek 1. vizsgálati elrendezések. Kutatási módszerek 2. kvantitatív és kvalitatív módszerek. A mintakiválasztás és az adatgyűjtés módszertani kérdései. A család- és valláspszichológiai kutatások speciális módszertani kérdései és módszerei. Kérdőívek fordításának, alkalmazásának, értékelésének gyakorlati kérdései. Adatbázisok kezelésének módszertani vonatkozásai. Kutatásetikai alapelvek és kérdések.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Csermely, P., Gergely, P., Koltay, T., Tóth, J.: Kutatás és közlés a természettudományokban. Szokolszky, Á. (2004). Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó, Budapest. ISBN 963 389 682 7
Forrai, G. és Babbie, E.: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, 1999. ISBN 963506 2613
Varga Katalin, Pszichológus etika, Budapest, Medicina, 2008. ISBN 978-963-226-179-9
Ajánlott irodalom:
Fisher, A. (2004). The logic of real arguments. Cambridge University Press.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.
Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.
b) képességei
Képes olyan kutatások tervezésére és kivitelezésére, melyek alkalmasak pszichológiai és kulturális jelenségek több szempontú vizsgálatára.
Képes a kutatásaiban és elemzéseiben a kultúrák közötti különbségeket szem előtt tartani.
c) attitűdje
Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
d) autonómiája és felelőssége
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját és az általa vezetett csoport produktumaiért.
Kutatásait a szakmai etikai követelményeknek és engedélyeknek megfelelően végzi.