Tantárgy adatlapja
A nyelvészeti stilisztika és pragmatika meghatározása és tudománytörténeti elhelyezése után a kurzus a lengyel beszélők által folytatott nyelvi tevékenység komplex (szociokulturális és kognitív) megközelítésére vállalkozik. Értelmezi a kontextus és a megnyilatkozás fogalmát, bemutatja azok szerkezeti és műveleti jellemzőit, kitér a stíluseszközök és alakzatok használatának vizsgálatára. Kiindulópontja a nyelvi stílus olyan értelmezése, amely a nyelv társadalmi létmódjával, kommunikációs szerepével foglalkozik. A kurzus szemlélete nyelvfilozófiai szempontból hermeneutikai alapozású, módszerét tekintve a pragmalingvisztika és a kognitív nyelvészet eredményeit alkalmazza. Foglalkozik a lengyel beszélőkre jellemző stílusárnyalatokkal, stílusminősítésekkel és stílushibákkal. A kurzus végén bevezetést nyújt az interkulturális pragmatika eszköztárába, különös tekintettel a lengyel-magyar és szláv-magyar vonatkozásokra. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: − Bożena Witosz: Stylistyka a pragmatyka. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2001. ISBN 8322611048 − Iwona Nowakowska-Kempna: Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Warszawa, 1995. ISBN 8385599665 Ajánlott irodalom:
yle="font-family:'Symbol';font-size:11pt;">− |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása − Átfogóan ismeri a szláv nyelvekre jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos, közéleti és népszerűsítő műfajokat. − Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére. − Jól tájékozott a különféle modern nyelvészeti elméletek és modellek széles körében. − Átfogó ismeretekkel rendelkezik a lengyel nyelvre vonatkozó empirikus adatok feldolgozásának és analízisének lehetőségeiről. − Jól ismeri az elméleti és empirikus nyelvészeti kutatások szakmódszertanát. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyes nyelvészeti részdiszciplínák kapcsolatairól. − span>Átfogó ismeretekkel rendelkezik a nyelvészet interdiszciplináris kapcsolódási pontjairól. − Tisztában van az interkulturális kommunikáció során felmerülő legfontosabb kognitív és stilisztikai problémákkal. − A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban. − Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szlavisztika tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, adattárairól és bibliográfiáiról. b) képességei − Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni. − Képes egyénileg és csoportban dolgozni. − Képes a megoldandó szakmai problémák azonosítására és megértésére, elméletileg megalapozott kérdések megfogalmazására. − Képes nyelvi adatok kritikus, többoldalú elemzésére, a megfelelő elemzési, kutatási módszertan megválasztására. − Képes a lengyel nyelv szerkezetének, rendszerének és használatának a modern elméletek, illetve modellek kereteiben történő leírására. − Képes az ismeretek strukturál t, világos bemutatására. − Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket. c) attitűdje − Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel. − Szakmai és hétköznapi megnyilatkozásaiban az adekvát normákat követi. − Alkalmas a másokkal való kooperációra. − Nyitott az önálló tanulásra, különböző műfajú művek értelmezésére, elemzésére és összevetésére. − Igyekszik tudatosan alkalmazni a lengyel nyelv nyelvi és kommunikációs normáit. − Folyamatosan fejleszti nyelvi kompetenciáit, tudását, amelyhez a legkorszerűbb informatikai és kommunikációs eszközöket is használja. − Kreativitás, problémaazonosító és problémamegoldó készség, önállóság, kritikai attitűd jellemzi, absztrakciós, elemző és szintetizáló képességgel rendelkezik. − Törekszik szlávnyelv-tudása folyamatos tökéletesítésére, valamint egy másik idegen nyelvvel kapcsolatos ismereteinek elmélyítésére. d) autonómiája és felelőssége − Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását. − Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. − Felelősen képviseli azon tudományos módszereket, amelyekkel a szakterületükön dolgoznak. − Elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. − Önállóan képes azonosítani megoldandó szakmai problémákat, és önállóan képes elméletileg megalapozott kérdések megfogalmazására. Etikai és szakmai felelősséget vállal saját munkájáért, akár önállóan, akár csapatban. − Ismeri és betartja a szakterület szakmai kutatásetikai normáit. − Nyitott és elhivatott nyelvészeti vagy interdiszciplináris szakterületük fejlődésének követésére, valamint új, kapcsolódó szakterületek ismereteinek elsajátítására. − Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását. − Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni. |