Tantárgy adatlapja
A
kurzus a logika történetének három kimagasló jelentőségű korszakát tekinti
át: az antikvitás korából az arisztotelészi és a sztoikus logikát, a
skolasztika logikáját és azt a kora újkori előzmények után a 19. század
közepétől kibontakozó korszakot, amelyet a logika matematikai eszközökkel
való kiépítésének szándéka jellemez. Az utóbbi mintegy fél évszázad
fejleményeivel jobbára a Logikai
problémák című kurzus foglalkozik. A szeminárium az összefoglaló
történeti munkák felhasználása mellett primer művekből vett szemelvényeket is
elemez. A fő cél az, hogy a hallgatók világosan áttekintsék a logika
fejlődésének nagy korszakait és jelentős fejleményeit a kortárs eredményekkel
és problémákkal bezáróan (fuzzy, parakonzisztens, ill. kvantumvalószínűségi
logikák). |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom felsorolása |
Arisztotelész: Organon, Budapest: Akadémiai, 1979. Brugger, Walter: Filozófiai
Lexikon, a magyar kiadást szerk. Mezei B., Budapest: Szent István 2006. Frege, G.: Logikai vizsgálódások, Budapest: Osiris, 2000. Gennádiosz Szkholáriosz: Petrus Hispanus mester logikájából, Budapest: Jószöveg, 1999. Jacquette, Dale: A Companion to Philosophical
Logic, Oxford: Blackwell,
2005 (részletek). Kneale, W.–Kneale, M.: A
logika fejlődése, Budapest: Gondolat, 1987. Máté A.: A logika története, in Ruzsa Imre–Máté András: Bevezetés a modern logikába, Budapest:
Osiris, 1997, 365–499. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átfogó
és részletekbe menő ismeretekkel rendelkezik a filozófiatörténet, a logika,
az ismeretelmélet, a nyelvfilozófia, a metafizika, a politikai filozófia, az etika,
az esztétika, az elmefilozófia, a történelemfilozófia, a tudományfilozófia és
a vallásfilozófia ismeretköréről. Áttekintéssel
rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és
a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről. Elmélyültebb,
az illető problémaköröket részleteiben is feltáró ismereteket szerzett a
filozófia több részterületéről. b) képességei Képes
analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a
szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli
elhelyezésére és értelmezésére. Képes
a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára. Képes
a filozófia egészével, illetve annak egy-egy részdiszciplínájával, továbbá
ezek alkalmazásával kapcsolatos problémák felismerésére és kreatív
kezelésére. Szakmai
és interdiszciplináris ismereteik alapján önálló kutatások kialakítására és
lefolytatására képes. A
kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az
információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek
különböző nézőpontok szerint írásban és szóban is képes magas szinten
bemutatni. Képes
eredményeit különböző tudományos fórumokon megjeleníteni. Képes
aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai elemzésének áttekintésére és
újragondolására a globális változások legfontosabb - multikulturális,
természeti-környezeti és társadalmi-politikai - összetevői tekintetében. c) attitűdje Nyitott
arra, hogy a filozófiai képzésben elsajátított ismereteket és készségeket más
területeken is kamatoztassa, továbbá arra, hogy ennek során ezeket a más
területeket is előzetes beidegződöttségek és korlátok nélkül értelmezze és
értékelje. Együttműködő
és befogadó mások álláspontjának tekintetében. Törekszik
az álláspontokat mélyebben megérteni és több oldalról is kibontani és
értelmezni. Nyitott
a megoldandó problémák megértése és ezek megoldása iránt. Törekszik
a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és
végrehajtására. Törekszik
saját tudása magasabb szintre történő emelésére, képzési területén belül
további elmélyült kutatások művelésére, önfejlesztéssel folyamatosan új
képességek kialakítására és ebben mások hasonló törekvéseinek előmozdítására. Törekszik
az aktuális filozófiai kutatások és a tudományos munka, valamint a különböző
korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek elfogulatlan
értékelésére. d) autonómiája és felelőssége Kezdeményez,
döntéseket hoz összetett és előre nem kiszámítható helyzetekben, és személyes
felelősséget vállal ezekért. Érdeklődik,
nyitott, és állást foglal a filozófia és a kultúra, illetve a filozófia és a
tudományok közötti párbeszéd során. Alapos
szakmai, kulturális és tudományos tájékozottságot, nagyfokú kreativitást,
valamint komoly elemző készséget, figyelmet, átfogó és elmélyült ismereteket
igénylő feladatokat fogalmaz meg és valósít meg következetesen. A
filozófia területén szerzett tudását kreatívan alkalmazza, a mélyebb
összefüggések megértéséhez és magyarázatához szükséges megfelelő
információkat beszerzi. Kutatási
módszereket értékel, és önállóan alkalmaz a filozófia releváns területein. Saját
tevékenységét elfogulatlanul értékeli, az értékek felfogására és
értelmezésére törekszik. |