Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatókkal megismertesse a logoterápia történeti, filozófiai és teológiai alapjait, valamint bevezetét adjon Viktor Frankl pszichológiájába. Betekintést nyújt a logoterápia elméletébe és eszközeibe, valamint áttekinti az ún. „3. bécsi pszichoterápiás iskolá”-hoz kapcsolódó empirikus kutatásokat és pszichometriai módszereket. Az órák alkalmat teremtenek az értelemközpontú tanácsadás és terápia alapelveinek a megértésére.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Frankl, Viktor (2015) Orvosi lelkigondozás: a logoterápia és egzisztenciaanalízis alapjai. Budapest: Jel.
Frankl, Viktor (2005) Az ember az értelemre irányuló kérdéssel szemben. Budapest: Jel.
Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S., & Kaler, M. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 80-93.
Ajánlott irodalom:
Frankl, Viktor (2006) Értelem és egzisztencia: előadások és tanulmányok. Budapest: Jel
Frankl, Viktor (2002) A tudattalan Isten: pszichoterápia és vallás. [S.l.] : EuroAdvice
Pattakos, Alex; Covey, Stephen R. (2008) Prisoners of our thoughts: Viktor Frankl's principles for discovering meaning in life and work. San Francisco, California: Berrett-Koehler Publishers
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Átfogó tájékozottsággal és ismeretekkel rendelkezik az interperszonális és interkulturális pszichológia és társtudományok szakirodalmában.
Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.
Ismeri a logoterápia történetét, alapvető szakkifejezéseit, jellegzetes tudományos problémáit és módszereit.
Ismeri a logoterápia területeihez tartozó meghatározó szerzőket és szövegeket, és szakszövegek értelmezésében.
Átlátja a logoterápia kulturális, filozófiai, teológiai és pszichológiai kontextusát.
b) képességei
Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.
Képes a pszichológia módszertani eszközeivel a kulturális jelenségek történeti elemzésére.
Képes a logoterápia elméletét és módszereit különböző szakterületeken alkalmazni.
c) attitűdje
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Érzékenységet és érdeklődést mutat a logoterápia és a teológia közötti kapcsolat, valamint az ezzel kapcsolatos tudományos problémák felé.
d) autonómiája és felelőssége
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.
Választott szakterületének megfelelően fejleszti önismeretét.
Kölcsönös megértés és együttműködés kialakításának lehetőségeit keresi a pszichológia és a teológia területén dolgozó szakemberek között.