Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy célja a kis- és nagyvállalati szektorra jellemző működési sajátosságok, és a marketing nyelvezetének, gondolkodásmódjának megismertetése a hallgatósággal. Bevezetést nyújt a piacok tulajdonságainak megismerésébe, különös tekintettel a fogyasztói piacokra. A tárgy megismertet a folyamatosan fejlődő marketinggel és marketing kommunikációs elmélettel, abból a célból, hogy ezek ismeretében a hallgatók minél hatékonyabban tudják kibontakoztatni gyakorlati kommunikációs képességeiket a vállalati szférában. A hallgatók a kurzus elvégzése után átlátják a Public Relations és a marketing gazdasági-piaci összefüggéseit, továbbá képessé válnak beazonosítani a marketing és a PR közös működési területeit, alkalmazni a kettő szinergikus kapcsolatában rejlő lehetőségeket, és jobban együttműködni a céges vagy nonprofit oldalon az integrált kommunikációs stratégiák kialakításában és végrehajtásában.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A marketing és PR történetének, valamint fejlődése során elért főbb mérföldköveinek, illetve meghatározó szakembereinek ismerete. A szakterület gazdasági és társadalmi hatásainak ismerete. Módszertanok és eszközök megismerése.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A szeminárium a marketing és a Public Relations sokoldalú kapcsolatát mutatja be, alapvető marketing, marketing-kommunikációs és marketing stratégiai ismereteket nyújtva, illetve ezeknek Public Relations tevékenységgel való összefüggéseit megvilágítva. A két terület kutatási és a gazdasági területen egyaránt összetett összefüggéseket rejt, amely végső soron a vállalati kommunikációban, illetve annak vizsgálatában jelenik meg. Az elsajátítandó ismeretanyag tartalmazza a piac és a szegmentálás, a vállalati és kommunikációs célcsoportok kialakításának elméletét, a pozicionálást, a termékek és szolgáltatások sajátosságainak bemutatását, a marketing-kommunikáció és piaci stratégiaalkotás alapjait. A kurzus fejleszti az elméleti tudást és a gyakorlati készségeket, képességeket a piacgazdasági ismeretek, a PR és a marketing alkalmazása területén. A tárgy az üzleti élet piaci tervezéssel és kommunikációval kapcsolatos ismereteibe nyújt betekintést, a gyorsan változó technikai világ marketing eseteit is példaként hozva. Főbb témakörök: célcsoport, márka, reklám, attitűd, hirdetés, kreatív stratégia, értékesítési rendszer, szegmentáció, termékfejlesztés, piac.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kotler, Philip - Keller, Kevin Lane: Marketingmenedzsment. Budapest, Akadémia Kiadó, 2009., ISBN 9789630583459
Bauer András - Berács József - Kenesei Zsófia: Marketing alapismeretek. Budapest, Aula, 2007. ISBN 9789639698161
Szánthó Szilvia – Hinora Ferenc: Minden, ami marketing. Budapest, Hinora Cégcsoport Kiadó, 2007. ISBN 9789630640480
Szeles Péter – Nyárády Gáborné: Public Relations I-II., Budapest, Perfekt, 2005. ISBN 9789633946060
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Fazekas Ildikó – Harsányi Dávid: Marketingkommunikáció. Budapest, Szókratész Külgazdasági Akadémia Kiadó, 2003. ISBN 9637163530
Kotler, Philip: Marketing menedzsment. Műszaki Könyvkiadó, 1991. ISBN 9631086267
Majaro, Simon: A marketing alapjai. Budapest, Panem Könyvkiadó, 2000. ISBN 9635452861
McDonald, Malcolm: A megfelelő marketingterv elkészítése. Pécs, Alexandra Kiadó, 2005. ISBN 9633689465
Nyárády Gáborné – Szeles Péter: Public Relations I- II., Perfekt Zrt., 2005. ISBN 9789633946060
Radetzky András: Bevezetés a PR-be. Budapest, PPKE, 2019. ISBN 9789633083789
Elekes Andrea: Nemzetközi gazdaságtan. Ludovika, 2018. ISBN 9786155889691
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgató a marketing és PR szakterület alapvető tényeit, történetét, irányzatait megismerve mélyebb összefüggésben értheti meg annak működését és hatását mind a gazdaságra, mind pedig a társadalomra. Ez hozzájárul pályaképe kialakításához, motivációt adva a további tudományos, vagy gyakorlati munkához. A kapott feladatok elkészítésével a hallgató jártasságot szerez olyan fontos területeken, mint a stratégiai tervezés, kampányok készítése, költségvetések összeállítása, mindezek prezentálása. A szerzett tudás képessé teszi arra, hogy a hallgató maga is képes legyen innovatív projektek megtervezésére.